Hoe verbeter ik mijn weerstand? 22 geweldige tips die echt werken!
14 maart 2020 
in Gezond
10 min. leestijd

Hoe verbeter ik mijn weerstand? 22 geweldige tips die echt werken!

Heb je last van een lage weerstand? Ben je vaak verkouden, snotterig of griepverschijnselen? Je kunt met een paar hele simpele tips je weerstand verbeteren De kans is daarna veel groter dat je minder vaak ziek zult zijn.

Je weerstand verbeteren? zorg voor een sterk immuunsysteem!

Een sterk immuunsysteem zorgt ervoor dat je gezond blijft. Het immuunsysteem bestaat uit organen, cellen, weefsels en eiwitten. Samen voeren deze lichaamsprocessen uit die pathogenen (ziekteverwekkers) bestrijden, de virussen, bacteriën die infectie of een ziekte kunnen veroorzaken.

Wanneer het immuunsysteem in contact komt met een ziekteverwekker, veroorzaakt het een immuunrespons. Het immuunsysteem geeft antistoffen af ​​die zich op de ziekteverwekkers hechten en deze proberen te vernietigen.

Het opnemen van bepaalde voeding kan de immuunrespons van een persoon versterken. Lees daarom snel verder om te ontdekken hoe je met bepaalde voedingsstoffen je weerstand kunt gaan verhogen, oftewel je immuunsysteem kunt versterken.

Wat is de oorzaak van een lage weerstand?

Wanneer je een lage weerstand hebt dan is er in 9 van de 10 gevallen iets aan de hand met je leefstijl. Factoren die kunnen zorgen voor een lage weerstand zijn:

  • Slaapgebrek
  • Slechte of ongezonde voeding
  • Stress
  • een stoornis in de witte bloedlichaampjes
  • Te weinig beweging
  • Je komt te weinig buiten

Herken je één van deze punten? Het zijn allemaal punten waar jezelf gelukkig iets aan kunt doen. Wat ok wel eens een oorzaak heeft is dat je een allergie hebt, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

Veel mensen zijn gevoelig voor gluten of lactose zonder dat ze dit weten. Is dit het geval en eet je er wel veel van, dan kan je weerstand worden aangetast. Als je vaak en langdurig last hebt van verkoudheid en griep, is het misschien een goed idee om na te gaan of het met je voeding te maken heeft.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je weerstand wordt verbeterd?

Met een juist eetpatroon kun je al heel veel bereiken om je weerstand te verhogen. Je leefstijl aanpassen en eventueel een hulpmiddel erbij te gaan gebruiken. Uieraard wel op een natuurlijke en gezonde basis.

#1 Bosbessen

weerstand verbeteren met bosbessenBosbessen bevatten een soort flavonoïde genaamd anthocyanine, die antioxiderende eigenschappen heeft die het immuunsysteem van een persoon kunnen elpen versterken. Een onderzoek uit 2016 wees uit dat flavonoïden een essentiële rol spelen in het immuunsysteem van de luchtwegen.

Onderzoekers ontdekten dat mensen die voedsel aten dat rijk was aan flavonoïden, minder snel een infectie van de bovenste luchtwegen of verkoudheid kregen dan degenen die dat niet deden. Bosbessen zijn dus prima om je weerstand te verbeteren!

#2. Pure chocolade

Pure chocolade bevat een antioxidant, theobromine genaamd , die het immuunsysteem kan stimuleren door de lichaamscellen te beschermen tegen vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn moleculen die het lichaam aanmaakt wanneer het voedsel afbreekt of in contact komt met verontreinigende stoffen. Vrije radicalen kunnen de lichaamscellen beschadigen en kunnen bijdragen aan ziekten.

Ondanks de potentiële voordelen, bevat donkere chocolade veel calorieën en verzadigd vet, dus het is belangrijk om het met mate te eten.

#3. Kurkuma

Kurkuma is een gele specerij die veel mensen gebruiken bij het koken. Het is ook aanwezig in sommige alternatieve medicijnen. Het consumeren van kurkuma kan de immuunrespons van een persoon verbeteren. Dit komt door de eigenschappen van curcumine, een stof die in kurkuma zit.

#4. Vette vis

Zalm, tonijn, makreel en andere vette vis zijn een rijke bron van omega-3-vetzuren .

Volgens een rapport uit 2014 kan langdurige inname van omega-3 -vetzuren het risico op reumatoïde artritis (RA) verminderen.

RA is een chronische auto-immuunziekte die optreedt wanneer het immuunsysteem per ongeluk een gezond deel van het lichaam aanvalt.

gratis ebook

#5. Broccoli

Broccoli is een bron van vitamine C . Het bevat ook krachtige antioxidanten, zoals sulforafaan. Om deze redenen is het een goede keuze van groenten om regelmatig te eten om de gezondheid van het immuunsysteem te ondersteunen.

#6. Zoete aardappelen

Zoete aardappelen zijn rijk aan bètacaroteen , een soort antioxidant die de schil van de aardappelen een oranje kleur geeft.

Bètacaroteen is een bron van vitamine A. Het helpt de huid gezond te maken en biedt mogelijk zelfs enige bescherming tegen huidbeschadiging door ultraviolette (UV) stralen.

weerstand verbeteren met spinazie

#7. Spinazie

Spinazie kan het immuunsysteem versterken en dus je weerstand verbeteren, omdat het veel essentiële voedingsstoffen en antioxidanten bevat, waaronder :

  • flavonoïden
  • carotenoïden
  • vitamine C
  • Vitamine E
  • Vitaminen C en E kunnen het immuunsysteem ondersteunen .

Onderzoek wijst ook uit dat flavonoïden kunnen helpen bij het voorkomen van verkoudheid bij verder gezonde mensen.

#8. Gember

Mensen gebruiken gember in verschillende gerechten en desserts, maar ook in thee.

Volgens een recensie heeft gember ontstekingsremmende en antioxidatieve eigenschappen en biedt het waarschijnlijk gezondheidsvoordelen. Er is echter meer onderzoek nodig om te bevestigen of het al dan niet effectief ziekte kan voorkomen.

#9. Knoflook

Knoflook kan verkoudheid helpen voorkomen. Knoflook is een veelgebruikt huismiddeltje voor de preventie van verkoudheid en andere ziekten.

In één onderzoek hebben ze bekeken of het nemen van knoflooksupplementen die allicine bevatten het risico op verkoudheid verminderde.

De groep deelnemers die een placebo gebruikten, had meer dan het dubbele van het aantal verkoudheden onder hen dan degenen die de knoflooksupplementen namen. De onderzoekers concludeerden echter dat er meer onderzoek nodig is om te bepalen of knoflook al dan niet verkoudheid kan helpen voorkomen.

#10. Groene thee

Groene thee bevat slechts een kleine hoeveelheid cafeïne, zodat mensen ervan kunnen genieten als alternatief voor zwarte thee of koffie . Het drinken ervan kan ook het immuunsysteem versterken.

Net als bij bosbessen bevat groene thee flavonoïden, wat het risico op verkoudheid kan verminderen en dus je weerstand wordt verbeterd .

#11. Kefir

Kefir is een gefermenteerde drank die levende culturen van bacteriën bevat die gunstig zijn voor de gezondheid.weerstand verbeteren met kefir

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het drinken van kefir het immuunsysteem kan versterken:

  • bacteriën bestrijden
  • het verminderen van ontstekingen
  • toenemende antioxiderende activiteit
  • Het merendeel van het onderzoek dat dit ondersteunt, is uitgevoerd op dieren of in een laboratorium.
  • Onderzoekers moeten aanvullende onderzoeken uitvoeren om te begrijpen hoe kefir ziekten bij mensen kan voorkomen.

#12. Zonnebloempitten

Zonnebloempitten kunnen een smakelijke aanvulling zijn op salades of ontbijtkommen. Ze zijn een rijke bron van vitamine E , een antioxidant.

Net als andere antioxidanten verbetert vitamine E de immuunfunctie . Het doet dit door vrije radicalen te bestrijden, die cellen kunnen beschadigen.

#13. Amandelen

Amandelen zijn een uitstekende bron van vitamine E . Ze bevatten ook mangaan, magnesium en vezels.

Een klein handje of een kwart kopje amandelen is een gezonde snack die het immuunsysteem ten goede kan komen.

#14. Sinaasappelen, citroenen en kiwi’s

Sinaasappels en kiwi’s zijn een uitstekende bron van vitamine C, de vitamine waar veel mensen naar toe gaan als ze een verkoudheid voelen.

Terwijl de wetenschappers zijn nog steeds niet zeker weet precies hoe het helpt, vitamine C kan verminderen de duur van de gewone verkoudheid symptomen en de functie van het menselijk immuunsysteem te verbeteren.

lees ook: 15 redenen waarom citroenen super gezond voor je zijn!

#15. Rode paprika

Voor mensen die de suiker in fruit proberen te vermijden, zijn rode paprika’s een uitstekende alternatieve bron van vitamine C.

Wanneer je gaat roerbakken wordt het voedingsgehalte van rode paprika’s beter behouden dan stomen of koken.

Nog meer manieren om je weerstand te verhogen

Zoals je hierboven hebt kunnen zien kun je met de juiste voeding al heel veel bereiken om je weerstand te verbeteren. Maar we gaan nog even verder met het lijstje. Met een paar simpele leefstijltips haal je nog meer rendement eruit.

#16 Stoppen met roken.

Roken is slecht en ongezond, dat weten we allemaal. Maar stoppen met roken is ontzettend moeilijk. Op deze website hebben we een primeur. Stoppen met roken met behulp van je DNA. Via een haar van jezelf wordt er een spray gemaakt. en deze is helemaal in balans naar jouw behoefte naar nicotine

Bekijk hier de revolutionaire techniek en ga succesvol stoppen met roken!

#17 Ga regelmatig sporten

Dat regelmatig sporten gezond is dat weten we allemaal. Maar weet je ook dat al bij een lichte inspanning van 15 minuten je ook de kans op gezondheidsrisico’s, als diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, verlaagd?

Regelmatig bewegen helpt om ziekteverwekkers te bestrijden, zegt infectioloog Jaap van Dissel, hoogleraar interne geneeskunde aan het Leidse LUMC.

#18 Een gezond gewicht

Overgewicht zorgt voor ontregeling van je hormoon stelsel omdat dit langdurige wordt belast. Een voorbeeld van langdurige belasting is insulineresistentie. Wanneer je Insulineresistentie hebt kan dit diabetes veroorzaken.

Diabetes kan weer zorgen voor een verminderde weerstand. Dit uit zich bijvoorbeeld in het moeizaam helen van wondjes. Vaak is er dus sprake van een wisselwerking.

#19 Vermijd alcohol en drink met mate.

Als je veel drinkt loop je meer kans op een vitaminetekort. Dit komt door de werking van de alcohol.  Wat ook vaak gebeurd is dat mensen die veel alcohol drinken hun voeding verwaarlozen of ze kiezen voor een éénzijdig voedingspatroon.

Slechte voeding en vitaminetekorten zorgen op hun beurt voor een verzwakt immuniteitssysteem en dus voor verminderde weerstand.

#20. Slaap je wel genoeg?

Ons lichaam heeft voldoende slaap nodig. Dit is van grote invloed op je immuunsysteem. Worstel je met je slaap? op deze website heb ik een aantal oplossingen voor je.

Helemaal niet kunnen slapen? Ultieme tips voor je nachtrust!

#21. het minimaliseren van stress

Stress is in heel veel gevallen de oorzaak van ontzettend veel klachten. Stress volledig uit je leven verbannen is lastig, dit gaat je ook niet helemaal lukken. Heb je wel een keer aan een cursus mindfulness gedacht?

Ik heb de cursus gedaan en ben er een ander mens door geworden. Ik beheers nu de technieken en kan op ieder moment van de dag weer volledig tot rust komen.

Bekijk deze mindfulness training maar eens. Niet duur, en ze hanteren een 30 dagen niet goed geld terug garantie.

#22. Zorg voor een goede hygiëne.

Een goede hygiëne is ontzettend belangrijk om je weerstand te verhogen. Was vaak je handen, Ga wat vaker onder de douche. Ga lekker relaxen in bad.

Maar ik moet je één waarschuwing geven: Een té goede hygiëne is ook weer niet goed. Je immuunsysteem mag best wel eens wat indringers krijgen. Daardoor ga je juist een goede weerstand opbouwen. Hoe meer contact je hebt met bacteriën en virussen, hoe beter de herkenning werkt.

Samenvatting: Hoe verbeter ik mijn weerstand?

Met de juiste voeding en aanpassingen in je leefstijl is het vanaf nu een makkie om je weerstand te verbeteren. Lukt het niet met deze tips? Raadpleeg dan je huisarts en ga dit bespreken.

Ik heb hieronder nog een aantal  links met producten waar je echt iets aan hebt om je weerstand te verhogen

  • Kurkuma: Supergezond en vol met antioxidanten. In laboratoriumtesten en op proefdieren is ontdekt dat kurkuma mogelijk kan werken als antioxidant en bijdraagt aan de normale werking van het zenuwstelsel en het immuunsysteem.
  • Knoflooktabletten:  Goed voor je bloeddruk en cholesterolgehalte  Het stofje allinne wat in knoflook zit verhoogt je weerstand.
  • Mindfulness: een complete en uitgebreide cursus die je thuis kunt gaan doen
  • Afvallen? Op onze website hebben we ontzettend veel informatie verzameld. Hier moet vast en zeker wel een oplossing voor je tussen zitten

Heel veel succes met het verbeteren van je weerstand! Dit moet nu wel goed komen denk ik!

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek bent?

We hebben meer dan 200 verschillende artikelen op 24Taste staan!

Eerlijk en goed vlees kopen? Rechtstreeks van de boer!