Beter omgaan met stress? Pas deze 7 skills toe aan jouw leven!
16 januari 2021 
in mindset
9 min. leestijd

Beter omgaan met stress? Pas deze 7 skills toe aan jouw leven!

Op 24Taste draait alles om de taste van JOUW leven. We leren je om bruisend de dag door te gaan. Goed in je vel zitten hoort daar ook bij. Wanneer je dagelijks stress ervaart dan ga jij je steeds ongemakkelijker voelen.

In deze blog heb ik 10 skills voor je waar je leert hoe je beter kunt omgaan met stress. Wanneer je deze 10 skills gelijk toepast ga je ervaren dat je beter kunt omgaan met stress en ga jij je 100% beter voelen.

1- Beter omgaan met stress: Vermijd cafeïne, alcohol en nicotine.

Vermijd, of verminder in ieder geval je consumptie van nicotine en dranken die cafeïne en alcohol bevatten. Cafeïne en nicotine zijn stimulerende middelen en zullen dus je stressniveau verhogen in plaats van verminderen.

Alcohol werkt kalmerend als het in grote hoeveelheden wordt ingenomen, maar werkt in kleinere hoeveelheden als stimulerend middel. Daarom is het gebruik van alcohol als een manier om stress te verminderen uiteindelijk niet nuttig.

Ruil cafeïnehoudende en alcoholische dranken daarom in voor water, kruidenthee of verdunde natuurlijke vruchtensappen en probeer jezelf gehydrateerd te houden, omdat je lichaam hierdoor beter met stress kan omgaan.

Streef er ook naar om je inname van geraffineerde suikers te vermijden of te verminderen. Dit zit voornamelijk in pakjes en zakjes. Dit kan voor energiecrashes zorgen waardoor jij je moe en prikkelbaar gaat voelen.

Probeer in het algemeen een gezond, uitgebalanceerd en voedzaam dieet te volgen.

2-Met meer beweging kun je beter omgaan met stress

beter omgaan met stress

Stressvolle situaties verhogen het niveau van stresshormonen zoals adrenaline en cortisol in je lichaam.

Dit noemen ze ook wel ‘vecht- of vluchthormonen’ Adrenaline en cortisol zijn ontworpen om ons te beschermen tegen onmiddellijk lichamelijk letsel wanneer we worden bedreigd.

Stress in de moderne tijd wordt echter zelden verholpen door een vecht- of vluchtreactie, en daarom kan lichaamsbeweging worden gebruikt als een surrogaat om de overmatige stresshormonen te metaboliseren en uw lichaam en geest te herstellen naar een kalmere, meer ontspannen toestand.

Als jij je gestrest en gespannen voelt, maak dan eens een stevige wandeling in de frisse lucht. Probeer regelmatig wat lichaamsbeweging in je dagelijkse routine op te nemen, hetzij voor of na het werk, of tijdens de lunch. Regelmatige lichamelijke activiteit zal ook de kwaliteit van je slaap verbeteren.

3- Beter omgaan door stress met een goede nachtrust

Een gebrek aan slaap is één van de grootste oorzaken van stress. Helaas onderbreekt stress ook onze slaap omdat gedachten door ons hoofd blijven dwarrelen, waardoor we niet genoeg ontspannen om in slaap te vallen.

In plaats van slaap pillen te gaan gebruiken is het beter om te zorgen voor minder stress voordat je gaat slapen.

Zorg ervoor dat je slaapkamer een oase van rust is zonder herinneringen aan de dingen die u stress bezorgen.

Vermijd ’s avonds cafeïne, evenals overmatige alcohol als je bij jezelf merkt dat dit tot slaapstoornissen leidt. Weg met die smartphone of laptop vlak voor het slapen, zodat jij je hersenen de tijd kunt geven om te kalmeren.

Neem eens een een warm bad of lees  een kalmerend, niet veeleisend boek om je lichaam te ontspannen, je ogen te vermoeien en je te helpen de dingen te vergeten Waar jij je zorgen overmaakt.

Zorg er ook voor dat je iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed gaat,  zodat je lichaam en geest wennen aan een voorspelbare bedtijdroutine.

4- Ontspanningstechnieken zorgen ervoor dat je beter omgaat met stress

Probeer elke dag te ontspannen met ontspanningstechnieken om stress te verminderen. Er zijn heel veel beproefde manieren om stress te verminderen, dus probeer er een paar en kijk wat voor u het beste werkt.

Wanneer ik met de hond het bos inga Luister ik altijd naar de ontspanningsoefeningen van Dolly Heuveling Van Beek. Ze heeft een hele rits aan geweldige podcasts gemaakt met ontspanningsoefeningen.

Probeer eens zelfhypnose, wat heel gemakkelijk is en overal kan worden gedaan, zelfs aan uw bureau of in de auto.

Een heel eenvoudige techniek is om je te concentreren op een woord of zin die een positieve betekenis voor jou heeft. Woorden als ‘kalm’ ‘liefde’ en ‘vrede’ werken goed, maar je kunt ook denken aan een mantra die zichzelf bevestigt, zoals ‘Ik verdien kalmte in mijn leven’ of ‘Geef me rust’.

Concentreer u op het door u gekozen woord of zin; als je merkt dat je geest is afgedwaald of je wordt je bewust van opdringerige gedachten die je geest binnenkomen, negeer ze dan gewoon en richt je aandacht weer op het gekozen woord of de zin.

Als je merkt dat je later weer gespannen raakt, herhaal dan gewoon in stilte je woord of zin.

Maak je geen zorgen als je het in het begin moeilijk vindt om te ontspannen. Ontspanning is een vaardigheid die moet worden geleerd en die met oefening zal verbeteren.

5 – Praat met iemand

Zit je vol met stress? Praat het eruit met iemand die je vertrouwd. Vertel gewoon hoe jij je voelt. Dit kan al heel erg nuttig zijn.  Met iemand praten als je last hebt van stress kan je afleiden van je stressvolle gedachten of door een deel van de opgebouwde spanning los te laten.

Stress kan je oordeel vertroebelen en ervoor zorgen dat u de dingen niet duidelijk ziet. Door met een vriend, collega of zelfs een getrainde professional te praten, kun je de oplossing krijgen voor een stressvrij leven.

6 – inzicht in je stress level, houd een stressdagboek bij

beter omgaan met stress - dagboek

Het bijhouden van een stressdagboek voor een paar weken is een effectief hulpmiddel voor stress. Dit kan je gaan helpen om meer bewust te worden van de situaties waarin je gestrest raakt.

  • Noteer de datum, tijd en plaats van elke stressvolle episode
  • Noteer wat je aan het doen was, met wie u samen was en hoe u zich lichamelijk en emotioneel voelde.
  • Geef elke stressvolle episode een stressclassificatie (op bijvoorbeeld een schaal van 1-10)
  • Gebruik het dagboek om te begrijpen waardoor de stress wordt veroorzaakt en hoe effectief je bent in stressvolle situaties.

Hierdoor kun je stressvolle situaties vermijden en je er beter tegen verweren.

7 – Beter omgaan met stress? Wees stress de baas!

Wanneer je continu stress ervaart kan dit worden veroorzaakt door een probleem dat op het eerste gezicht onmogelijk is op te lossen. Hoe vind je nu de oplossing voor je stress problemenhelpen meer controle te hebben, waardoor uw stressniveau afneemt.

Een probleemoplossende techniek is het opschrijven van het probleem en het bedenken van zoveel mogelijke oplossingen.

Bepaal de goede en slechte punten van ieder stressmoment en selecteer de beste oplossing. Schrijf elke stap op die je moet nemen als onderdeel van je oplossing.

wat wordt er gedaan? Hoe wordt het gedaan?  Wanneer wordt het gedaan? Wie is erbij betrokken? Waar vindt het plaats?

Deze geweldige training kan er voor zorgen dat je minder stress gaat ervaren in je leven.

Wanneer je bovenstaande tips gaat toevoegen aan jouw leven ben je al een eind op pad om met minder stress het leven door te gaan.

Stel je eens voor hoe je leven eruit ziet als je dagelijks 10%, 50%? Of misschien zelfs wel 90% minder stress gaat ervaren?

Het resultaat? Meer rust, energie, ontspanning, vrijheid, succes en geluk!

De online training : Nooit Meer Zorgen Of Stress kan misschien wel de oplossing voor je zijn.

Wat kun je verwachten met het deze training?

De training  Nooit Meer Zorgen Of Stress  is een online programma en platform gericht op het verminderen van stress. Zoals je misschien wel weet is in veel gevallen stress de oorzaak van veel lichamelijke klachten en geestelijke klachten.

noot geen zorgen of stress

Frank de Moei heeft deze training ontwikkeld.

Frank:’Ik heb zelf te maken gehad met belemmerende stress gerelateerde klachten. Om mij heen, privé en op mijn werk, zag ik ook veel mensen met stressklachten”. 

Frank heeft een medische en wetenschappelijke achtergrond en alle kennis wat hij heeft opgedaan heeft hij nu verwerkt in zijn anti stress programma. 

Wat is de inhoud van  Nooit Meer Zorgen Of Stress?

Wanneer je gaat starten met het Deze training kom je in een digitale leeromgeving. Het is opgebouwd uit 4 modules:

  1.  Waarom maken we ons zorgen? – In dit gedeelte ontdekken we waarom we ons zorgen maken. Dit geeft je nieuwe inzichten en is de basis voor een ontspannen leven.
  2. Transformeer je zorgen – In dit gedeelte bekijken we de meest effectieve manieren om je zorgen los te laten. Je leert hoe je beter en sneller kunt ontspannen. Iedereen kan dit op eenvoudige wijze leren!
  3. Natuurlijke en blijvende ontspanning – In dit gedeelte leer je op een natuurlijke manier te ontspannen. Met deze technieken gaat het vanzelf, alsof je nooit iets anders hebt gedaan!

Starten met de ‘Nooit Meer Zorgen Of Stress’ training?

Wil je ook minder stress ervaren in je dagelijkse leven? Dat kan ik me heel erg goed voorstellen. Wanneer je start met het dit programma heb je niets te verliezen omdat Frank een 15-dagen-niet-goed-geld-terug- garantie hanteert.

De kosten zijn 59,- ( inclusief de 40% korting!

Je hebt in ieder geval dus geen aankoopstress!

Mensen die nooit geen stress ervaren liegen helaas. Iedereen ervaart stress in zijn leven. Je kunt het wel drastisch verminderen met bovenstaande tips en het anti stress programma

Ja, ik weet genoeg. Ik wil minder stress in mijn leven!

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek bent?

We hebben meer dan 200 verschillende artikelen op 24Taste staan!

Eerlijk en goed vlees kopen? Rechtstreeks van de boer!