Anti oxidanten: Wat zijn dat eigenlijk?

Antioxidanten zijn moleculen die je cellen helpen beschermen tegen schade. Ze werken door schadelijke moleculen, die vrije radicalen genoemd worden, op te ruimen; die kunnen cellen beschadigen en tot ontstekingen leiden. Er zijn veel verschillende soorten antioxidanten, maar enkele van de belangrijkste zijn vitamine C en E, betacaroteen, en lycopeen.

Waarom zijn antioxidanten belangrijk? 

Vrije radicalen worden van nature in het lichaam aangemaakt als bijproduct van de stofwisseling en andere processen. Ze kunnen echter ook ontstaan door blootstelling aan milieu-toxines, zoals sigarettenrook, vervuiling en ultraviolette (UV) straling van de zon. Wanneer vrije radicalen zich in het lichaam ophopen, kunnen ze oxidatieve stress veroorzaken, die in verband gebracht is met een hele reeks gezondheidsproblemen, waaronder hartziekten, kanker, en de ziekte van Alzheimer.

Antioxidanten helpen cellen tegen schade te beschermen door vrije radicalen weg te jagen en oxidatieve stress te verminderen. Dit, op zijn beurt, kan helpen beschermen tegen een verscheidenheid van chronische ziekten.

Hoe krijg ik antioxidanten binnen? 

De beste manier om antioxidanten binnen te krijgen is via je voeding. Veel groenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten, dus streef ernaar er elke dag een verscheidenheid van te eten. Enkele van de beste bronnen van antioxidanten zijn bessen, donkere bladgroenten, tomaten, wortels, en zoete aardappelen. Je kunt ook antioxidanten halen uit bepaalde oliën, zoals olijfolie, en noten, zoals walnoten. Behalve gezonde voeding kun je ook supplementen nemen om je inname van antioxidanten op te voeren. Het is echter belangrijk om met je arts te overleggen voor je supplementen neemt, want ze kunnen een wisselwerking hebben met andere medicijnen die je misschien neemt.

Zijn er risico's verbonden aan het innemen van antioxidanten? 

Hoewel antioxidanten over het algemeen als veilig worden beschouwd, is het belangrijk te onthouden dat ze kunnen interageren met andere medicijnen die je eventueel neemt. Daarom is het altijd het beste om met je arts te overleggen voordat je supplementen neemt. Bovendien hebben sommige studies gesuggereerd dat het innemen van hoge doses van bepaalde antioxidanten, zoals bèta-caroteen, het risico op bepaalde gezondheidsproblemen, zoals kanker, juist kan verhogen.

Daarom is het belangrijk voorzichtig te zijn met het innemen van hoge doses van om het even welke antioxidant. De kern van de zaak Antioxidanten zijn moleculen die je cellen helpen beschermen tegen schade. Ze werken door schadelijke moleculen, die vrije radicalen genoemd worden, weg te jagen, die cellen kunnen beschadigen en tot ontstekingen kunnen leiden. Er zijn veel verschillende soorten antioxidanten, maar enkele van de belangrijkste zijn vitamine C en E, betacaroteen, en lycopeen. Vrije radicalen worden van nature in het lichaam aangemaakt als bijproduct van de stofwisseling en andere processen.

Ze kunnen echter ook ontstaan door blootstelling aan milieugiffen, zoals sigarettenrook, vervuiling, en ultraviolette (UV) straling van de zon. Wanneer vrije radicalen zich in het lichaam ophopen, kunnen ze oxidatieve stress veroorzaken, die in verband gebracht is met een hele reeks gezondheidsproblemen, waaronder hartziekten, kanker, en de ziekte van Alzheimer. Antioxidanten helpen cellen tegen schade te beschermen door vrije radicalen weg te jagen en oxidatieve stress te verminderen. Dit, op zijn beurt, kan helpen beschermen tegen een verscheidenheid van chronische ziekten. De beste manier om antioxidanten binnen te krijgen is via je voeding.

Veel groenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten, dus streef ernaar er elke dag een verscheidenheid van te eten. Behalve gezonde voeding kun je ook supplementen nemen om je inname van antioxidanten op te voeren. Het is echter belangrijk om met je arts te overleggen voor je supplementen neemt, want ze kunnen een wisselwerking hebben met andere medicijnen die je misschien neemt.

In welke voedingsstoffen zitten veel antioxidanten?

Antioxidanten zitten in chocolade, noten, volkoren granen, olijfolie, zeevruchten en gevogelte. Goede bronnen van antioxidanten zijn bijvoorbeeld: druiven, gedroogde pruimen, granaatappel, rozijnen, bosbessen, aardbeien en frambozen, boerenkool, spinazie, spruitjes, broccoli, bieten, aubergine, rode uien.

Lees ook:

Gezond leven? Eet meer groente en fruit!