23/10/2022

geert

Gezond

minuten leestijd

Stoppen met roken? Dit gebeurd er dan met je lichaam!

Het is geen geheim dat roken slecht voor je gezondheid is. Er zijn tal van artikelen en studies over alle manieren waarop roken je lichaam schaadt. Maar wat gebeurt er als je eindelijk van de gewoonte afkickt? Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met roken?

Als je stopt met roken, begint je lichaam de door sigaretten veroorzaakte schade te herstellen. Binnen 20 minuten na het stoppen zijn je bloeddruk en polsslag zelfs alweer een stuk beter dan voorheen. 

Er gaat gigantisch veel veranderen in je lichaam als je gaat stoppen met roken: We hebben alles even voor je op een rijtje gezet! Alle voordelen van het stoppen met roken dus!


STOP

Voorgoed met roken!

Stop met roken en voorkom een terugval

Ervaar het meest effectieve online programma en stop voor altijd!

Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met roken?

Nadat je bent gestopt met roken, verandert er veel in je lichaam. Sommige van deze veranderingen kunnen subtiel zijn, terwijl sommige meer opvallen.

De nicotine in sigaretten veroorzaakt het vrijkomen van chemicaliën in de hersenen die een reeks reacties veroorzaken die tot verslaving leiden.

Als je stopt met roken, komen deze chemicaliën niet meer vrij en moet het lichaam zich aanpassen aan deze verandering. Dit kan veel fysieke veranderingen veroorzaken die misschien niet meteen merkbaar zijn, maar na verloop van tijd ga je dit echt wel merken.

1 - Na 12 uur is het koolmonoxide gehalte in je bloed weer normaal.

Het lichaam begint na 12 uur te herstellen van de effecten van roken. Het koolmonoxidegehalte in uw bloed wordt op dit punt weer normaal. Dit betekent dat de hemoglobinespiegels weer normaal zijn en er geen zuurstofgebrek of koolmonoxidevergiftiging meer is.

Het is belangrijk om niet te stoppen met roken op een lege maag, omdat u er misselijk van kunt worden en duizeligheid en een licht gevoel in het hoofd kunt krijgen.

2 - Binnen een paar weken begint je longfunctie te verbeteren

Stoppen met roken is een moeilijk en vaak frustrerend proces. Het kan moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven, en het is nog moeilijker om voorbij de ontwenningsverschijnselen te komen.

Het goede nieuws is dat uw longfunctie binnen een paar weken na het stoppen begint te verbeteren. Dit betekent dat u al binnen twee weken veranderingen in uw lichaam zou moeten zien!

Binnen een paar weken nadat u bent gestopt met roken, zou u veranderingen in uw lichaam moeten gaan zien. Uw longfunctie zal binnen enkele weken na het stoppen beginnen te verbeteren, wat betekent dat u binnen twee weken verbeteringen in uw gezondheid zou moeten zien!

3- Minder risico op een hartaanval

Het risico op een hartaanval is in slechts één jaar na het stoppen met roken met bijna 50% verminderd. Het risico op overlijden door alle oorzaken wordt ook met ongeveer 30% verminderd. Het risico op cardiovasculaire sterfte is in slechts één jaar na het stoppen met roken met 50% verminderd.

Het begint met pijn op de borst en leidt uiteindelijk tot kortademigheid, zweten, misselijkheid en een licht gevoel in het hoofd.

Als u overweegt te stoppen, is het goede nieuws dat u uw risico op een harta ook. Voedsel smaakt en ruikt beter.

4 - Je reuk- en smaakzin worden sterk verbeterd

We weten allemaal dat roken slecht is voor je gezondheid. Maar wist je dat het ook je smaak- en reukvermogen kan beïnvloeden?

Roken verandert de chemicaliën in je lichaam, inclusief die in de bulbus olfactorius, die verantwoordelijk is voor je reuk- en smaakvermogen. Dit kan leiden tot verlies van geur en smaak.

Roken veroorzaakt ook schade aan de reukzenuw, wat kan leiden tot een verminderd reukvermogen of een onvermogen om geuren te detecteren. Dit is de reden waarom stoppen met roken ervoor zorgt dat eten beter smaakt en eten smakelijker zal lijken nadat je bent gestopt met roken.

5- Je huid gaat er beter uitzien als je gaat stoppen met roken

De huid is het grootste orgaan in ons lichaam. Het is verantwoordelijk voor het beschermen van ons tegen schade van buitenaf en het helpt ook om de lichaamstemperatuur te reguleren. Roken kan schade aan de huid veroorzaken, dus als u een gezondere, stralende teint wilt, moet u stoppen met roken.

Je huid ziet er niet alleen beter uit, maar voelt ook gezonder aan. Je poriën gaan verdwijnen en je poriën raken verstopt met teer en andere stoffen die vrijkomen bij het roken van sigaretten.

Schokkend! Dit gebeurd er met je lichaam als je stopt met roken!

6 - Je stemming word verbeterd

In het begin ga je weinig merken en kan je stemming misschien weleens negatief worden beïnvloed door de ontwenningsverschijnselen. Maar dit gaat na een tijdje veranderen

Roken is niet alleen slecht voor je gezondheid, het kan dus ook een negatief effect hebben op je humeur. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je stopt met roken, je humeur zal verbeteren.

Als u stopt met roken, treden er in de eerste weken en maanden veranderingen in uw lichaam op. Je hartslag neemt af en daarmee ook het risico op een beroerte. Je bloeddruk daalt en je begint gemakkelijker te ademen. Er zijn ook veranderingen in hoeveel zuurstof aan uw lichaam wordt geleverd en hoe snel het aan alle delen ervan wordt geleverd.

Naast deze fysieke veranderingen zijn er ook chemische veranderingen die optreden wanneer u stopt met roken. Je hersenen raken nicotine kwijt, waardoor je je gemakkelijker kunt concentreren op je taken zonder je angstig te voelen of afgeleid te worden door gedachten over het roken van sigaretten of het weer opsteken van een sigaret

7 - Je zult gemakkelijker beginnen te ademen

Rokers hebben vaak last van kortademigheid en verstopping. Binnen een paar dagen na het stoppen zul je merken dat je gemakkelijker kunt ademen. De trilhaartjes in je longen zullen zich ook beginnen te regenereren, waardoor je gemakkelijker slijm en ander vuil kunt opruimen.

8 - Je risico op kanker zal afnemen

Roken is ook een belangrijke risicofactor voor kanker. Binnen 5 jaar na het stoppen, wordt je risico op longkanker gehalveerd. En je risico op andere soorten kanker, zoals mondkanker en alvleesklierkanker, neemt ook af.

9 - Je risico's om andere ziekten te ontwikkelen nemen af

Roken is een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van andere ziekten, zoals COPD, emfyseem, en bronchitis. Binnen een paar jaar na het stoppen nemen je risico's op het ontwikkelen van deze ziekten af.


STOP

Voorgoed met roken!

Stop met roken en voorkom terugval

Ervaar het meest effectieve online programma en stop voor altijd!

10 - Je zult langer leven

Rokers leven gemiddeld 10 jaar minder dan niet-rokers. Maar als je stopt met roken, begin je die verloren jaren terug te winnen. Binnen 5 jaar na het stoppen is je risico om aan een met roken verband houdende oorzaak te sterven gehalveerd. En binnen 15 jaar is je risico om aan roken te sterven hetzelfde als iemand die nooit rookte.

Dus, waar wacht je nog op? Stop vandaag nog met roken en begin te genieten van de voordelen van een rookvrij leven!

11 - Je zult je meer in controle over je leven voelen met stoppen met roken.

Stoppen met roken zal u helpen meer controle over uw leven te krijgen. Dit komt omdat roken een negatieve invloed kan hebben op veel aspecten van uw leven, waaronder uw gezondheid, financiën en sociale leven. Wanneer u stopt met roken, zult u in staat zijn om de controle over deze gebieden van uw leven terug te nemen.

12 - Je risico op het ontwikkelen van een depressie zal afnemen.

Als u rookt, moet u weten dat roken niet goed is voor uw lichaam. Het heeft veel gezondheidsrisico's, zoals kanker en hartaandoeningen. Een van de effecten van roken is depressie.

Roken verhoogt het risico op depressie met maar liefst zes keer. Dit komt omdat het je hersenchemie beïnvloedt en het moeilijker maakt om je gelukkig of tevreden te voelen met het leven.

13 -  Je energieniveau zal toenemen

Het roken van sigaretten kan vermoeidheid veroorzaken. Binnen een paar weken na het stoppen zul je merken dat je meer energie hebt.

Wat gebeurd er met je lichaam tijdens de ontwenningsverschijnselen als je stopt met roken

Als je stopt met roken, gaat je lichaam in een staat van terugtrekking. Dit kan heel moeilijk zijn om aan te passen en kan hunkeren naar nicotine veroorzaken. Er zijn echter manieren om u door dit proces te helpen.

Meer energie wanneer u stopt met roken is mogelijk omdat uw lichaam in een staat van terugtrekking gaat en eraan went dat u geen sigaretten in uw systeem heeft. Dit betekent dat het meer energie heeft dan normaal en dat het die extra energie kan omzetten in iets anders, zoals lichaamsbeweging of andere activiteiten.

Maar stoppen met roken is niet gemakkelijk. Roken is verslavend, en als je probeert te stoppen, zul je waarschijnlijk ontwenningsverschijnselen ervaren.

Deze symptomen kunnen ongemakkelijk en zelfs beangstigend zijn, maar ze zijn tijdelijk en zullen verdwijnen naarmate je lichaam zich aanpast aan het rookvrij zijn.

Schokkend! Dit gebeurd er met je lichaam als je stopt met roken!

Wat zijn ontwenningsverschijnselen?

Ontwenningsverschijnselen zijn de lichamelijke en geestelijke symptomen die je ervaart als je probeert te stoppen met roken. Ze worden veroorzaakt door de plotselinge afwezigheid van nicotine, dat is de verslavende stof in sigaretten.

Ontwenningsverschijnselen kunnen in ernst variëren, maar ze zijn meestal het hevigst in de eerste paar dagen nadat je gestopt bent met roken. Ze bereiken meestal een hoogtepunt in de eerste week en verbeteren dan geleidelijk in de loop van de volgende weken.

Wat zijn de meest voorkomende ontwenningsverschijnselen?

Als je stopt met roken, zal je lichaam een aantal veranderingen doormaken. Deze veranderingen kunnen soms ongemakkelijk en zelfs pijnlijk zijn, maar ze horen allemaal bij het proces waarbij je lichaam went aan het rookvrij zijn.

De meest voorkomende lichamelijke ontwenningsverschijnselen als je stopt met roken zijn:

1. Hunkeren: 

Je zult waarschijnlijk sterke hunkeringen naar sigaretten ervaren. Deze hunkeringen kunnen worden uitgelokt door van alles, van iemand anders zien roken tot gewoon op een plaats zijn waar je vroeger rookte.

2. Angstgevoelens: 

Stop met roken en je kunt je angstiger voelen dan gewoonlijk. Dit komt omdat nicotine een depressivum voor het centrale zenuwstelsel is, dus als je plotseling stopt met gebruiken, past je lichaam zich aan de nieuwe situatie aan.

3. Prikkelbaarheid: 

Je kort van stof voelen en je snel geërgerd voelen is een ander veel voorkomend ontwenningsverschijnsel.

4. Slapeloosheid: 

Veel ex-rokers vinden het moeilijk om te slapen, vooral tijdens de eerste weken na het stoppen.

5. Hoofdpijnen: 

Stoppen met roken kan hoofdpijn veroorzaken, vooral in de eerste paar dagen.

6. Vermoeidheid: 

Je moe voelen en gebrek aan energie is een ander veel voorkomend ontwenningsverschijnsel.

7. Spijsverteringsproblemen: 

Stop met roken en je kunt last krijgen van spijsverteringsproblemen zoals constipatie of diarree.

8. Gewichtstoename: 

Sommige ex-rokers komen aan in gewicht als ze stoppen, hoewel dit meestal maar een paar kilo is.


STOP

Voorgoed met roken!

Stop met roken en voorkom terugval

Ervaar het meest effectieve online programma en stop voor altijd!

Wat kun je doen om ontwenningsverschijnselen te helpen verlichten?

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je ontwenningsverschijnselen te helpen verlichten:

1. Drink veel water

2. Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging.

3. Vermijd cafeïne en alcohol

4. Eet gezonde voedingsmiddelen.

5. Vermijd plaatsen of situaties waar je waarschijnlijk zult roken.

6. Houd je handen en mond bezig (b.v. kauwgom kauwen, hard snoep eten).

7. Oefen diepe ademhalings- en ontspanningstechnieken.

8. Praat met je arts over medicijnen die kunnen helpen.

Zullen ontwenningsverschijnselen eeuwig aanhouden?

Nee. Ontwenningsverschijnselen zijn tijdelijk en zullen verdwijnen naarmate je lichaam zich aanpast aan het rookvrij zijn. Ze bereiken meestal een hoogtepunt in de eerste week en verbeteren dan geleidelijk in de loop van de volgende weken.

Als je last hebt van ontwenningsverschijnselen, bedenk dan dat ze tijdelijk zijn en dat er dingen zijn die je kunt doen om ze te helpen verlichten. Praat met je arts over je symptomen en vraag om hulp als je die nodig hebt.

Kun je ook een "beetje" stoppen met roken?

Veel mensen denken dat ze af en toe kunnen roken nadat ze een tijdje gestopt zijn met roken. Dit is echter niet het geval. Als je eenmaal aan nicotine verslaafd bent geraakt, is het heel moeilijk om voorgoed met roken te stoppen. Zelfs als je in staat bent voor korte tijd te stoppen met roken, is de kans groot dat je spoedig weer begint te roken.

Als je serieus wilt stoppen met roken, dan moet je bereid zijn je in te zetten voor het voorgoed opgeven van sigaretten. Dit betekent dat je niet mag roken, ook niet als je op een feestje of een andere gelegenheid bent waar iedereen rookt. Het kan moeilijk zijn de verleiding te weerstaan om te roken als iedereen om je heen het doet, maar het is belangrijk te onthouden dat je dit voor je gezondheid doet.

Er zijn veel middelen beschikbaar om je te helpen met stoppen met roken, dus maak er zeker gebruik van. Er zijn ook veel steungroepen die je advies en steun kunnen geven. Stoppen met roken is niet gemakkelijk, maar het is beslist de moeite waard.

Schrik niet: Deze chemicaliën komen er in je lichaam als je rookt!

Als je een sigaret rookt, inhaleer je niet alleen tabaksrook. Er komen ook meer dan 4000 chemicaliën in je lichaam, waaronder minstens 60 die kanker kunnen veroorzaken.

Hier een nadere beschouwing van enkele van de schadelijkste chemische stoffen in tabaksrook en wat ze met je gezondheid kunnen doen:

1. Arsenicum

Arsenicum is een zeer giftig element dat gebruikt wordt in rattengif en insecticiden. Het wordt ook gevonden in tabaksrook. Arsenicum kan je risico op long-, blaas-, en huidkanker verhogen. Het kan ook je bloedvaten beschadigen en je risico op hart- en vaatziekten verhogen.

2. Benzeen

Benzeen is een kankerverwekkende stof die voorkomt in benzine en andere industriële chemicaliën. Het zit ook in tabaksrook. Benzeen kan leukemie veroorzaken, een soort bloedkanker. Het kan ook je immuunsysteem beschadigen en je risico op infecties verhogen.

3. Cadmium

Cadmium is een metaal dat gebruikt wordt in batterijen en andere industriële producten. Het wordt ook gevonden in tabaksrook. Cadmium kan je longen beschadigen en je kans op longkanker vergroten. Het kan ook schade aan de nieren veroorzaken.

4. Koolmonoxide

Koolmonoxide is een kleurloos, reukloos gas dat voorkomt in uitlaatgassen van auto's en andere verbrandingsproducten. Het is ook aanwezig in tabaksrook. Koolmonoxide kan de hoeveelheid zuurstof die je bloed kan vervoeren verminderen. Dit kan je hart beschadigen en je risico op hartziekten verhogen.

5. Formaldehyde

Formaldehyde is een chemische stof die gebruikt wordt in balsemvloeistoffen en andere industriële producten. Het wordt ook gevonden in tabaksrook. Formaldehyde kan kanker veroorzaken, en het kan ook je ademhalingsstelsel aantasten.

6. Lood

Lood is een metaal dat voorkomt in oude verf en andere producten. Het is ook aanwezig in tabaksrook. Lood kan je hersenen en zenuwstelsel beschadigen. Het kan ook hoge bloeddruk en bloedarmoede veroorzaken.

7. Nikkel

Nikkel is een metaal dat gebruikt wordt in munten en andere producten. Het wordt ook gevonden in tabaksrook. Nikkel kan longkanker veroorzaken. Het kan ook je ademhalingsstelsel beschadigen.

8. Polycyclische aromatische koolwaterstoffen

Polycyclische aromatische koolwaterstoffen zijn chemische stoffen die in steenkool en andere fossiele brandstoffen voorkomen. Ze komen ook voor in tabaksrook. Polycyclische aromatische koolwaterstoffen kunnen kanker veroorzaken. Ze kunnen ook je DNA beschadigen en je risico op andere gezondheidsproblemen verhogen.

9. Teer

Teer is een kleverige stof die in tabaksrook zit. Het kan je longen beschadigen en je kans op longkanker vergroten.

10. Tolueen

Tolueen is een chemische stof die voorkomt in verfverdunners en andere industriële producten. Het komt ook voor in tabaksrook. Tolueen kan je zenuwstelsel beschadigen. Het kan ook geboorteafwijkingen veroorzaken.

Dit zijn maar enkele van de chemische stoffen waaraan je blootgesteld wordt als je rookt. Stoppen met roken is de beste manier om je risico op door tabaksrook veroorzaakte gezondheidsproblemen te verminderen.

Conclusie

Nu je meer weet over de schadelijke effecten van roken en wat er met je lichaam gebeurt, wil je waarschijnlijk stoppen. Er zijn veel middelen beschikbaar om je te helpen bij het stoppen met roken, en het is belangrijk dat je de methode vindt die voor jou het beste werkt. 

Hulp: Gebruik eventueel onderstaande bronnen. Vele zijn je al succesvol voorgegaan:

Online stoppen met roken

Gratis Webinar stoppen met roken

60 dagen begeleiding stoppen met roken


STOP

Voorgoed met roken!

Stop met roken en voorkom terugval

Ervaar het meest effectieve online programma en stop voor altijd!

Over de schrijver

Hoi,

Geert hier!

Wat supertof dat je op 24Taste bent beland. Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic ben ik de drijvende kracht van 24Taste.nl. 

 "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen"  Wil je afvallen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? 

Lees verder>>>


Anderen bekeken ook

Eerlijk en goed vlees kopen?

Als je op zoek bent naar goed en eerlijk vlees koop je het rechtstreeks bij de boer. Top kwaliteit en niet duur! Dat proef je zeker!