Hoe moet je het roken afbouwen?



Wat is de beste manier om het roken af te bouwen?

Roken is wereldwijd een van de belangrijkste oorzaken van vermijdbare sterfte. Alleen al in Nederland doodt roken elk jaar ongeveer 12.000 mensen. Dat is één persoon per uur.

Roken is niet alleen schadelijk voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van de mensen om je heen. Meeroken is net zo gevaarlijk als roken zelf. Als je een roker bent, heb je er waarschijnlijk wel eens over gedacht om te stoppen.

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, maar het is beslist de moeite waard. Je verbetert niet alleen je eigen gezondheid, maar je geeft ook het goede voorbeeld aan de mensen om je heen.

Als je erover denkt om te stoppen met roken, zijn hier 10 tips om het proces beter onder controle te krijgen:

1. Stel een stopdatum vast

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen bij het stoppen met roken is een stopdatum vaststellen. Dit geeft je iets om je op te concentreren en naar toe te werken. Zorg ervoor dat je een datum kiest die voor jou realistisch is. Als je nog niet klaar bent om te stoppen, maak je dan geen zorgen - je kunt altijd een datum in de toekomst vaststellen.

2. Vertel het aan je vrienden en familie

 Je vrienden en familie vertellen dat je stopt met roken is een geweldige manier om gemotiveerd te blijven. Ze kunnen steun en aanmoediging bieden als je het moeilijk hebt.

3. Ontdoe je van al je rookspullen

Ontdoe je van al je sigaretten, aanstekers, asbakken, en ander rookmateriaal. Dit zal het gemakkelijker maken om de drang om te roken te weerstaan.

4. Vermijd triggers

Er zijn bepaalde dingen die je drang om te roken kunnen triggeren. Deze triggers kunnen voor iedereen anders zijn, maar veel voorkomende triggers zijn het drinken van alcohol, in de buurt zijn van andere rokers, en stress. probeer deze triggers zo veel mogelijk te vermijden.

5. Zoek een vervangende activiteit

Als je de neiging voelt om te roken, doe dan in plaats daarvan iets anders. Dit kan iets simpels zijn als een wandeling maken, kauwgom kauwen, of een glas water drinken.

6. Verander je routine

Als je gewoonlijk rookt na de maaltijd of als je pauze neemt op je werk, probeer dan je routine te veranderen. Doe in plaats daarvan iets anders, zoals een andere route naar je werk nemen of je maaltijden op andere tijden nuttigen.

7. Houd je bezig

Jezelf bezig houden kan helpen om je gedachten van het roken af te leiden. probeer je tijd te vullen met activiteiten die je leuk vindt.

8. Wees voorbereid op tegenslagen

Het is normaal dat je tegenslagen hebt als je probeert te stoppen met roken. Als je toch een sigaret opsteekt, maak je dan geen zorgen - ga gewoon weer op het goede pad en geef niet op.

9. Beloon jezelf

Geef jezelf een beloning voor het bereiken van mijlpalen in je stopproces. Je zou bijvoorbeeld een nieuw boek voor jezelf kunnen kopen als je een week zonder roken bereikt, of uit eten gaan als je een maand bereikt.

10. Zoek professionele hulp

Als je het moeilijk vindt om op eigen houtje te stoppen met roken, zoek dan professionele hulp. Er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar, zoals stopprogramma's, hotlines, en counseling. Stoppen met roken is een proces, en dat is voor iedereen anders. Deze tips kunnen je helpen het proces beter te beheersen en je kansen op succes te vergroten.

Hoe moet je het roken afbouwen?

Na alle argumenten voor en tegen gewogen te hebben, blijkt er echter weinig grond om minderen met roken als schade beperkende strategie aan te bevelen. Dat komt vooral om dat structureel minderen lastig is.

Zelfs voor rokers die goed gemotiveerd zijn om te minderen, is het moeilijk vol te houden. Bovendien gaat structureel minderen vaak gepaard met compenserend roken, zoals dieper inhaleren en meer trekjes per sigaret. Hierdoor krijgt de roker uit minder sigaretten bijna evenveel schadelijke stoffen binnen.

Langzaam afbouwen (minderen) is minder effectief dan in één keer stoppen met roken. De valkuil is dat je gaat minderen maar het échte stoppen blijft uitstellen.

Ieder mens zit anders in elkaar. Heb je een hele sterke wil dan kun je altijd overwegen om het roken eerst af te gaan bouwen. Maar hou er dan ook rekenschap mee dat je niet extra gaat inhaleren.

Of ga halve sigaretten roken da heb je gelijk het besef dat het eigenlijk zonde is van je geld is.

De wil moet het gaan winnen van de zin!


STOP

Voorgoed met roken!

Stop met roken en voorkom terugval

Ervaar het meest effectieve online programma en stop voor altijd!