Belemmerd roken spiergroei bij het sporten?



Roken en spiergroei: is dat wel een goede combinatie?

Roken en sporten is beslist geen goede combinatie. Maar weet je ook wat roken met je spiergroei doet? Als je rookt, komt de nicotine in je bloedbaan en vernauwt de bloedvaten.

Daardoor vermindert de bloedtoevoer naar je spieren, wat betekent dat ze niet de zuurstof en voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben om te groeien.

Roken veroorzaakt beschadiging van de spieren

Roken beschadigt ook de mitochondriën in je spieren, die verantwoordelijk zijn voor de productie van energie. Dit kan leiden tot vermoeidheid en spierzwakte. Bovendien verhoogt roken het gehalte aan koolmonoxide in je bloed. Dit gas concurreert met zuurstof om ruimte in je rode bloedcellen, en verhindert dat zuurstof bij je spieren komt.

Al deze effecten samen maken het voor rokers erg moeilijk om spieren op te bouwen. Dus als je een roker bent die probeert aan te sterken, voer je een zware strijd. Het goede nieuws is dat je deze effecten kunt overwinnen door te stoppen met roken.

Al binnen een paar weken na het stoppen beginnen je bloedvaten zich te openen en neemt de toevoer van zuurstof naar je spieren toe. Dus als je serieus spieren wilt opbouwen, is stoppen met roken een van de beste dingen die je voor jezelf kunt doen.

Wat doet roken met spiergroei?

Het spierweefsel van rokers breekt sneller af dan het spierweefsel van niet-rokers. Je zult niet extra spieren opbouwen als je niet rookt in vergelijking met iemand die wel rookt.

uit een Deens onderzoek van het Copenhagen Muscle Research Centre hebben ze spiercellen uit de quadriceps (bovenbenen) van 8 rokers en 8 niet-rokers met elkaar vergeleken. Roken bleek de aanmaak van het spierafbrekende hormoon myostatine te verhogen.

Bij dit onderzoek vergeleken de onderzoekers spiercellen van 8 rokers, die elk meer dan 20 sigaretten per dag rookten, met die van 8 niet-rokers in dezelfde leeftijdscategorie.

De cellen van rokers namen nog net zo goed aminozuren op als die van de niet-rokers, zo bleek. Toch was de aanmaak van spiereiwit veel minder nadat er een analyse werd gemaakt van de spiercellen.

Ze kwamen er ook achter dat naast allerlei ontstekingsreacties,  de activiteit van het gen voor myostatine door roken wordt verhoogd. Ook de activiteit van een aantal andere genen die spiercellen laten afbreken gaan bij rokers omhoog.

Door verminderde doorbloeding kan beschadigd weefsel bij rokers slechter genezen. Hierdoor zullen blessures langer aanhouden. Rokers hebben ook vaker last van pijnklachten.

Niet rokers sporten ook veel meer. Heel erg vaak gebeurd het dat als je stopt met roken je automatisch ook meer gaat bewegen. Er gaat dan een nieuwe wereld voor je open omdat je veel meer energie hebt.

Beste methode om te stoppen met roken

Wil je graag ook weer lekker fanatiek sporten met resultaat? overweeg dan ook om te stoppen. Ik heb een revolutionaire techniek gevonden  om succesvol te stoppen: Bekijk het snel>>>


STOP

Voorgoed met roken!

Stop met roken en voorkom terugval

Ervaar het meest effectieve online programma en stop voor altijd!