arrow_drop_up arrow_drop_down
Koolhydraatarm boodschappenlijstje, wat mag er in het winkelwagentje?
21 februari 2020 

Koolhydraatarm boodschappenlijstje, wat mag er in het winkelwagentje?

Je hebt de keuze voor jezelf gemaakt. Starten met een koolhydraatarm dieet om verantwoord af te vallen en meer energie te krijgen.

Nadat jij je eerst hebt verdiept in wat een koolhydraatarm dieet nu eigenlijk is komt het moment aan voor je dat je op een andere manier boodschappen moet gaan halen.

Wij gaan je helpen! In dit artikel vindt je handige lijstjes wat je Wel en wat je NIET in je winkelwagen kunt stoppen, Oftewel……….We gaan het hebben over een koolhydraatarm boodschappenlijstje!

[[showindex]]

Koolhydraatarm boodschappenlijstje: Groente

Wanneer je gaat starten met groente te kopen voor je koolhydraatarm dieet moet je één ding goed onthouden. Groente die boven de grond groeien zijn LAAG in koolhydraten. Groenten die in of onder de grond groeien bevatten meer koolhydraten.

het is dus beter om groente te eten die boven de grond groeit

koolhydraatarm boodschappenlijstje - spinazie

  • Andijvie
  • Artisjok
  • Asperges
  • Augurken
  • Bietjes
  • Bleekselderij
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Chinese kool
  • courgette
  • Kiemgroenten
  • Knolselderij
  • Komkommer
  • Koolrabi
  • lamsoren
  • Olijven
  • Paksoy
  • Paprika
  • Prei
  • Raapstelen
  • Rabarber
  • Radijs
  • Rettich
  • Rode kool
  • Rucola
  • Schorseneren
  • Sjalot
  • Sla
  • Snijbiet
  • spinazie
  • Spitskool
  • Spruitjes
  • Tauge
  • Ui
  • Venkel
  • witlof
  • Wortelen
  • Zeekraal
  • Zuurkool

Let er dus even op of het een bovengrondse groente is of eentje die onder de grond groeit. Het is absoluut een fabel of je die helemaal niet meer mag eten, maar probeer dit wel te minderen.

Peulvruchten.

Peulvruchten passen ook heel erg goed in een koolhydraatarm dieet. eet daarom  minimaal drie keer per week peulvruchten. Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten en kunnen worden gebruikt als alternatief voor vlees. Ze bevatten ook koolhydraten, maar dit zijn langzame koolhydraten.

Peulvruchten verhogen de bloedsuiker minder snel dan snelle koolhydraten zoals wit brood en snoep, omdat er veel vezels inzitten.

  • Bruine bonen
  • Kapucijners
  • Kidneybonen
  • Kikkererwten
  • Limabonen
  • Linzen
  • Witte bonen
  • Zwarte bonen
  • Noten, zaden en pitten

Noten, zaden en pitten passen heel erg goed in een koolhydraatarm dieet. Vermijd alleen pinda’s en cashewnoten. Dit zijn eigenlijk peulvruchten en bevatten vetten die dan weer niet zo goed voor je zijn.

Lees ook Wat niemand weet over granen, zaden en pitten

Fruit

Fruit bevat ondanks dat het gezond is, toch heel wat suiker. Zorg er dan voor dat je maximaal 1 stuks fruit per dag eet wanneer je begint met een koolhydraatarm dieet

koolhydraatarm boodschappenlijstje- fruit

  • Aardbeien
  • Abrikozen
  • Ananas
  • Appels
  • Avocado
  • Bananen
  • Blauwe bessen
  • Bosbessen
  • Cantaloupe
  • Citroen
  • Druiven
  • Frambozen
  • Galia meloen
  • Grapefruit
  • Kersen
  • Kiwi
  • Limoen
  • Mandarijnen
  • Mango
  • Nectarines
  • Papaja
  • Peren
  • Perziken
  • Pruimen
  • Sinaasappels
  • Veenbessen
  • Vijgen (vers)
  • Watermeloe

Gedroogd fruit bevat vaak meer suikers. Pas er daarom mee op en eet ze altijd met mate. Liefst niet vaker dan een keer per week en maximaal een half handje. Ik bedoel hier vijgen, dadels en rozijnen mee.

Als je verder gewoon helemaal gezond, koolhydraatarm, eet, kun je af en toe ook meer dan één stuk fruit per dag eten. Dit zal voor de meeste mensen geen negatieve invloed hebben op de vetverbranding.
Als je na twee weken koolhydraatarm eten merkt dat je nog niet bent afgevallen, of als je gewoon harder je best wilt doen, is het een goed idee om fruit te minimaliseren tot maximaal één stuk per dag.

Zuivel

De zuivelindustrie voert al jaren grote campagnes om je te laten geloven dat melk en andere zuivelproducten noodzakelijk zijn voor een gezond lichaam.

Melk, de witte motor, is dit achterhaald?

Niets is echter minder waar, blijkt uit het boek “The China Study” van T. Colin Campbell, PhD en Thomas M. Campbell ll.

Uit het boek en andere studies blijkt dat het consumeren van zuivel kan leiden tot: slijmproductie, allergische reacties, moeilijke stoelgang, verminderde opname van voedingsstoffen en overgewicht.

Dus voor een gezond en slank lichaam kun je zuivelproducten het beste vermijden. Dit geldt ook (maar in iets mindere mate) voor geitenkaas en geitenyoghurt. Beide zijn ook zuivel en kun je beter niet eten. Af en toe een plakje is niet erg, maar probeer het gebruik ervan te minimaliseren.

De enige zuivelsoorten die ik adviseer zijn kwark en Griekse yoghurt. Dit zijn de beste vormen van zuivel om te eten. Ze zijn gefermenteerd en bevorderen je darmflora.  Eet het maximaal vier keer per week.

Dat zuivel een goede bron van calcium zou zijn, is zwaar overdreven en voornamelijk slimme marketing van de zuivelindustrie.

Calcium haal je ook uit: groene bladgroenten, bonen, glutenvrije havermout, sesamzaad, amandelen, chiazaden, lijnzaad, quinoa, vis en broccoli. Gebruik als alternatief voor melk het liefst ongezoete (zelfgemaakte) amandelmelk.

Wat past er nog meer op een koolhydraatarm boodschappenlijstje?

Eten kun je eigenlijk pas lekker maken met kruiden. Alle kruiden zijn toegestaan. Kies bij voorkeur voor verse kruiden. Het eten wordt er alleen maar lekkerder door. Wanneer je dit eenmaal gewend bent weet je niet anders en wil je nooit meer terug.

Als vetstof om in te bakken kun je het beste Extra-vergine olijfolie,  Kokosolie, Omega-3 visolie  en Omega-3 algenolie gebruiken. Houd je niet van olie? Ga dan voor grasboter. Grasboter is gemaakt van melk van koeien die uitsluitend gras hebben gegeten.

Bij een koolhydraatarm dieet moet je ook veel drinken. Naast dat je iedere dag ongeveer 2 liter water moet drinken kun je ook kiezen voor:

  • Kokoswater (puur zonder toegevoegde suikers
  • Groente Thee
  • Macha thee
  • Witte thee
  • Kruidenthee
  • Groentesappen
  • Groentesmoothies
  • Koffie (niet meer dan 2 koppen per dag)

Je hebt nu al een heel mooi lijstje waar je om moet denken als je gaat starten met een koolhydraatarm dieet. Je bent al een eind op weg dus!

Ik snap trouwens heel erg goed dat je dit niet alleen kunt. Je wilt graag een goed resultaat halen en hebt waarschijnlijk daar hulp voor nodig.

Afvallen kun je niet alleen, Dit zijn de mogelijkheden!

Een aantal opties heb ik voor je opgezocht!

 


2. Koolhydraatarme chef. Dit is een koolhydraatarm afvalprogramma van Heiko Hartsuiker. Bij dit programma zit volop bonusmateriaal wat je er gratis bij krijgt.

Bezoek de website van Koolhydraatarme chef (27,75)


3. Met het koolhydraatarme kookclub ontvang je iedere week nieuwe weekmenu’s + kookvideo’s. Heiko heeft geweldige recepten en ze zijn gemakkelijk te bereiden. Wanneer je lid wordt heb je een opzegtermijn van 4 week. Goede prijs-kwaliteit verhouding! Niet duur in ieder geval.

Bekijk hier de informatie over de koolhydraatarme kookclub. (8.50 per maand)

 


We hebben nog veel meer artikelen over het koolhydraatarm dieet.  Ook onze kennisbank raakt steeds voller en voller met artikelen over koolhydraatarm

Op jouw succes!

 

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Eerlijk en goed vlees kopen wat rechtstreeks van de boer komt? 

Afkomstig van dieren met een goed leven

Fijn dat je er bent!