08/11/2022

geert

Afvallen, sport en fitness

minuten leestijd

10 kilo afvallen zonder te sporten? Gebruik de 80% – 20% regel!

Veel mensen denken onterecht dat afvallen zonder sporten niet mogelijk is.  Dat sporten essentieel is om je streefgewicht te bereiken.

Sporten helpt je zeker om een strak lichaam te krijgen. Maar de eerste stap naar gewichtsverlies is altijd een aanpassing in je voedingspatroon.

En ik doe daar nog een schepje bovenop….. grofweg 80% van je gewichtsverlies behaal je door je eetpatroon aan te passen. De overige 20% kun je behalen met sporten.

Dat betekent dus dat je (buik) vet kunt verbranden zonder ook maar een keer je hardloopschoenen aan te trekken.

In deze blog ga ik je vertellen hoe. Alvast een tipje van de sluier: Afvallen zonder sporten is veel gemakkelijker dan jij denkt!

Afvallen zonder sporten: de 80% regel

Als jij je eetpatroon aanpas kan ik je garanderen dat je veel meer vet verbrandt dan dat je ooit voor mogelijk hield. De vraag is natuurlijk hoe dat eetpatroon er dan uitziet?

Afvallen is geen geheim! Afvallen draait voornamelijk om één ding: de juiste balans van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Klik hier voor de kortingslink Van FitChef Family >>>

De uitdaging ligt voor de meeste mensen in de uitvoer en het creëren van de juiste balans. Want hoe ziet die juiste balans eruit?

  • Hoe vaak moet je eten?
  • En wat moet je dan eten?

 Laten we stap-voor-stap een antwoord op deze vragen gaan geven.

10 kilo afvallen zonder te sporten? Gebruik de 80% - 20% regel!

 Stap 1 – De juiste balans van koolhydraten, eiwitten en vetten

koolhydraten, eiwitten en vetten worden ook wel macronutriënten genoemd. Ze zijn de drie bouwblokken van onze voeding. Alle drie de voedingsstoffen zijn belangrijk voor het functioneren van ons lichaam.

Als je tot nu toe weinig succes boekt met afvallen zijn deze drie voedingsstoffen binnen jouw eetpatroon in onbalans.

 Je moet dan ze dan in de juiste balans zetten.

Als jij momenteel overgewicht hebt heb je waarschijnlijk nog te veel koolhydraten op je bord liggen. Voor een optimale vetverbranding moet jij de koolhydraten gaan vervangen door extra eiwitten en vet.

Dit effectieve dieet wordt ook wel een koolhydraatarm dieet genoemd. Een koolhydraatarm dieet is het beste dieet dat jij voor afvallen kunt volgen.

Als je meer details wilt weten over het koolhydraatarm dieet ga ik er in dit artikel verder op in.

Volg je de regels goed dan kun je jouw streefgewicht bereiken zonder te sporten. Afvallen zonder sporten is dan geen enkel probleem. Maar je begint altijd met een aanpassing in je eetpatroon.

Stap 2 – De juiste frequentie van maaltijden

Voor een optimaal werkend metabolisme eet je minimaal drie maaltijden per dag.  Je eet dus ontbijt, lunch en avondeten.

 Elke maaltijd heeft een balans in macronutriënten zoals je net hebt geleerd. Naast de drie hoofdmaaltijden zijn gezonde tussendoortjes ook toegestaan.

 Ik verwacht dat je vooral aan het begin nog graag wilt snacken. Na verloop van tijd zal je minder behoefte krijgen in tussendoortjes omdat de eiwitten en vetten je langer een voldaan gevoel geven.

 Dit in tegenstelling tot wanneer je veel koolhydraten eet……

 ..met koolhydraten krijg je juist vaker zin in tussendoortjes vanwege de snelle stijging in je bloedsuikerspiegel. Als je nu graag snackt is dat een belangrijke veroorzaker.

 Stap 3 – De gezonde keuze van producten

Je weet nu de balans in macronutriënten maar nog niet hoe je deze kunt invullen. Het invullen van de juiste balans doe je met onderstaande producten:

  • Koolhydraten: alle groenten behalve peulvruchten
  • Eiwitten: vlees, vis, gevogelte, eieren, yoghurt, kaas
  • Vetten: olijfolie, roomboter, kokosolie, noten

Zoals je ziet zijn dit allemaal natuurlijke producten.  Dit is precies wat jij nodig hebt als je wilt afvallen zonder sporten. Eet alleen deze producten en je zal gegarandeerd jouw overtollig vet verbranden.

Zorg ervoor dat al jouw maaltijden een van deze producten in de juiste balans bevatten. Doe je het verkeerd dan zal het resultaat tegenvallen. Maar eet je een perfecte balans dan zal je zelfs jouw meest hardnekkig vet razendsnel verbranden.

 Heb je nu helemaal duidelijk hoe een optimaal eetpatroon eruitziet?

 Dan gaan we nu verder met de overige 20%.

 Afvallen zonder te sporten: De 20% regel

Er zijn meerdere sporten die perfect samengaan met jouw doel om jouw streefgewicht te bereiken. En daarvoor hoef jij je niet keihard in het zweet te werken.

Wat wel belangrijk is dat jij je hartslag in de gaten moet gaan houden. Je hartslag is namelijk de belangrijkste maatstaaf voor een optimale vetverbranding.

Zorg ervoor dat je op jouw ideale hartslag sport (ik leg  je de berekening uit verderop in deze blog ).

Sport je met een te hoge of te lage hartslag dan ben je voor vetverbranding niet optimaal bezig.

Het verschil:

  • Te hoge hartslag: je verbrandt eerst vet maar bouwt daarna conditie op
  • Ideale hartslag: je verbrandt continu vet
  • Te lage hartslag: je verbrandt te weinig vet

Het is daarom cruciaal dat jij jouw ideale hartslag aanhoudt. Gelukkig kun je jouw ideale hartslag heel eenvoudig berekenen.

 Begin hiervoor met het berekenen van je maximale hartslag:. Maximale hartslag = 220 – je leeftijd

 Jouw ideale hartslag ligt vervolgens op 60-70% van je maximale hartslag.

 Simpel toch?

Je hebt nog wel een hartslagmeter nodig om je hartslag tijdens het sporten in de gaten te houden. Deze kun je in een willekeurige webshop kopen. Ze zijn vaak niet zo duur en in veel webshops verkrijgbaar.

Welke sport het meest geschikt is voor afvallen?

 …..Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke sport je kiest.

 Fitness, hardlopen, zwemmen, wandelen, fietsen en krachttraining zijn allemaal geschikte sporten. Het is aan jou om te bepalen welke sport je het liefst beoefent. Ik raad je wel aan je favoriete sport te kiezen omdat je doorzettingsvermogen dan veel hoger zal zijn.

Leestip: Is afvallen met wandelen effectiever dan hardlopen?

Samenvatting: Afvallen zonder te sporten

Alles samengevat: afvallen zonder sporten doe je met een wijziging in je eetpatroon. Volg hiervoor de stappen zoals in dit artikel uitgelegd.

De overige 20% van je gewichtsverlies kun je vervolgens behalen met sporten. Welke sport je daarvoor kiest is niet relevant.

 Maar als jij nog niet sport raad ik je sterk te beginnen met een wijziging in je eetpatroon!

 Zo kun jij je volledige aandacht richten op het koken van heerlijke, vet verbrandende recepten en het implementeren en optimaliseren van jouw nieuwe eetpatroon.

 Omdat je bijna meteen resultaat ziet zal je veel beter gemotiveerd blijven dan wanneer je eerst begint met sporten.

Welk boek kan je helpen met vet verbrandende recepten?

Ken je Fitchef Family al? Ik gelukkig wel en ik bereid wekelijks gerechten uit dit boek. De naam zegt het al, er staan recepten in voor het hele gezin!

10 kilo afvallen zonder te sporten? Gebruik de 80% - 20% regel!

Bekijk hier het inkijkexemplaar>>>

De auteur is Mark van Oosterwijck, wat een hele bekende is met zijn programma's en boeken

Andere producten van Mark:

FitChef Family kost 29,95. Een koopje vind ik persoonlijk. Je kunt het via deze link bestellen

Over de schrijver

Hoi,

Geert hier!

Wat supertof dat je op 24Taste bent beland. Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic ben ik de drijvende kracht van 24Taste.nl. 

 "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen"  Wil je afvallen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? 

Lees verder>>>


Anderen bekeken ook

Eerlijk en goed vlees kopen?

Als je op zoek bent naar goed en eerlijk vlees koop je het rechtstreeks bij de boer. Top kwaliteit en niet duur! Dat proef je zeker!