arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen met wandelen. Effectiever dan afvallen met hardlopen?
29 september 2020 

Afvallen met wandelen. Effectiever dan afvallen met hardlopen?

Trek je wandelschoenen aan en maak eens wat vaker een wandeling. Je komt dan helemaal tot rust, Het is ideaal om af te vallen en super gezond! En dan ook nog eens afvallen? Moet je dan niet ontzettend veel gaan wandelen, Dat valt in de praktijk reuze mee.

We gaan het in dit artikel hebben hoe je succesvol kunt afvallen met wandelen en je weet straks ook nog eens alle andere gezondheidsvoordelen. Aan het einde van deze blog heb ik ook nog eens een geweldig mooi aanbod voor je.

Waarom is wandelen gezond?

We weten allemaal dat bewegen goed voor je is. Maar waarom is wandelen nu eigenlijk zo gezond? Wandelen wordt door velen gezien als de perfecte sport omdat het een eenvoudige, gemakkelijke en gratis activiteit. Wandelen kan door iedereen gedaan worden omdat er geen training of apparaat voor nodig is.

Om te profiteren van de gezondheidsvoordelen moet je  wel een beetje de pas erin houden. Uit een groot Brits onderzoek onder 50.000 volwassenen blijkt dat de mensen die een gemiddeld tot hoog tempo aanhielden tijdens het wandelen, 20 procent minder kans liepen om in de twee jaar na het onderzoek te overlijden. Ze liepen 24 procent minder kans op een hartaandoening.

Nog meer gezondheidsvoordelen wanneer je gaat wandelen

Wanneer je meerdere keren per week gaat wandelen ga je merken dat er een positieve verandering optreedt in lichaamskracht, spierkracht en coördinatie. Maar dit is niet het enige. Wat zijn nog meer gezondheidsvoordelen van wandelen:

  • Afvalstoffen worden sneller uit je lichaam verwijderd.
  • Je gaat merken dat je meer energie gaat krijgen en meer energie gaat opslaan in je lichaam.
  • Je verouderingsproces wordt vertraagt, want je lichaam wordt gebruikt voor wat het gemaakt is.
  • Je immuunsysteem wordt beter, je wordt dus minder snel ziek.
  • Je herstelt veel sneller van blessures.
  • Je maakt minder kans om verslaafd te worden aan alcohol, roken en drugs.
  • Je slaapt beter.
  • Je verkleint de kans op suikerziekte, hart- en vaatziekten, sommige kankers, rugklachten en longproblemen.
  • Wandelen zorgt voor stressreductie
  • Je hebt een kleinere kans op een burn-out of depressie.
  • Je ervaart minder snel gevoelens van angst en onbehagen.
  • Je seksleven verbetert.
  • Tijdens het wandelen draag je je lichaamsgewicht. Hierdoor stimuleer je de gezondheid van je skelet: de structuur van je botten wordt en blijft stevig.
  • Vrouwen hebben minder problemen tijdens en na de zwangerschap.
  • Je zelfbeeld gaat er gigantisch op vooruit, je krijgt veel meer zelfvertrouwen.
  • Je produceert geluks hormonen, waardoor je humeur wordt verbetert. Dit effect kun je langere tijd aanhouden.
  • De werking van je hersenen verbetert: je wordt creatiever en je geheugen gaat er op vooruit. Je concentratievermogen verbetert. Je leert sneller en je onthoudt meer.
  • Wandelen werkt prima als je wilt afvallen!


Wat is beter om af te vallen: Hardlopen of wandelen?

Als we de lijstjes mogen geloven, is hardlopen een gigantische calorieverslinder. In 45 minuten tijd kun je gemakkelijk 600 calorieën verbranden.  Dat zijn bijna twee stukken appeltaart!

afvallen door te wandelen vrouw int bos

Afvallen is eigenlijk niks anders dan meer calorieën gebruiken dan dat je binnenkrijgt. Met hardlopen verbrand je meer calorieën dan met wandelen. Toch wordt er vaak beweerd dat je met wandelen en hardlopen evenveel calorieën verbruikt.

Wanneer dat gezegd wordt gaat hier niet over de calorieën per uur, maar om de calorieën per kilometer.

Als je 5 kilometer gaat hardlopen, verbruik je evenveel energie als met 5 kilometer wandelen; alleen doe je over het wandelen ongeveer twee keer zo lang. Dit gaat niet helemaal op, want hoe harder je loopt of rent, hoe meer calorieën je ook per kilometer verbruikt. Maar de verschillen zijn vrij klein.

Een ander voordeel is dat wandelen niet zoveel vergt van je lichaam als hardlopen. Wandel je met iemand samen dan kun je zelfs nog even gezellig kletsen. Lukt je dat ook met hardlopen? In het begin zal je dit zeker niet lukken, uiteindelijk misschien wel.

afvallen met wandelen

…. Maarja, wat is nu eigenlijk beter? Wandelen of hardlopen. Hier is eigenlijk geen definitief antwoord op.

Je moet voor jezelf de activiteit kiezen die het beste bij jou past en die je het langste vol gaat houden. Wanneer het je geen enkele moeite kost om je hardloopkleding aan te doen, oordopjes in en een uurtje te gaan rennen, dan moet je dat vooral blijven doen.

Stel je het hardlopen steeds uit omdat je het aantrekken van sportkleding te veel gedoe vindt, dan past stevig doorwandelen misschien beter bij je. Het enige nadeel is dat je wel wat langer moet doorwandelen om dezelfde hoeveelheid energie te moeten verbranden.

Kies wat het best bij jouw doelen past, of wissel het af. Als je een activiteit kiest die bij jou past, ga je minder snel afhaken.

Afvallen met wandelen, Bregje Schipper kan je ondersteunen!

Wil je graag afvallen met wandelen? Dan kan Bregje Schipper van de website Wandelvrouw.nl je ondersteunen. Brechje heeft speciaal voor diegene die wandelen en afvallen willen combineren het wandelen & afvallen lifestyle programma

Het wandelen & afvallen lifestyle programma helpt je stap voor stap naar een fittere leefstijl. Je verliest niet alleen kilo’s, maar je gaat je ook meteen stukken beter voelen.

—-> Nieuwsgierig naar het programma van Brechje? klik hier om naar haar website te gaan!

Wie is Bregje Schipper?

brechje schipper afvallen met wandelenBregje Schipper is dus de persoon achter de website wandelvrouw.nl en wandelenenafvallen.nl. Wanneer je op zoek bent naar een autoriteit over wandelen dan moet je echt bij Bregje zijn.

Niet voor niets komen er op haar website Wandelvrouw.nl maandelijks meer dan 80.000 bezoekers.

Bregje was ook jarenlang aan het worstelen met haar gewicht. Dan was ze weer mooi op gewicht, dan weer veel te zwaar. Het schommelde echt bij haar.

Drie keer in de week sporten, de ene bootcamp na de ander, weer een keer  op dieet. Het hielp allemaal, maar de kilo’s zaten er ook zo weer bij. Het welbekende jojo effect dus.

Totdat Bregje het wandelen ontdekte. Dit was het voor haar. Ze knapte er niet alleen ongelofelijk van op, maar werd er ook veel fitter door.

Ze kreeg door het wandelen zoveel energie dat ze uiteindelijk besloot om de Kilimanjaro te beklimmen!

Bregje: ” Ik ontdekte hoe ik mijn gewicht met wandelen goed onder controle kan houden. Hiermee is mijn leven compleet veranderd! “

Van fluffy jojo naar wandelgoeroe

Bregje ging zich helemaal richten op het wandelen. Ze is inmiddels wandelcoach en lifestylecoach en heeft zich gespecialiseerd in de relatie tussen wandelen en afvallen.

Met haar succesvolle wandel en afvalprogramma kan ze misschien jou ook helpen! Brechje is absoluut geen diëtist, en dat maakt ze iedereen ook duidelijk op haar website.

Ze heeft één missie en één doel:

Het opgelegde schoonheidsideaal van superslank wil ze niets van weten.

Bregje: “Superslank levert alleen maar ellende op en is absoluut niet gezond”.

Het moet toch mogelijk zijn dat iedereen goed in zijn vel zit, letterlijk en figuurlijk. Kies het gewicht dat bij je past en waar jij je fijn bij voelt. Dat zal een gewicht zijn waarmee je geen gezondheidsrisico’s loopt en alles kunt doen wat je wilt.

Wandelen kan je daarmee helpen!  Mentaal geeft wandelen je een boost, je voelt je sterker, je bent meer opgewassen tegen de dingen en het helpt zelfs tegen depressieve gevoelens. Daarnaast word je van wandelen lichamelijk sterker, groeien je spieren en krijg je meer conditie.

Afvallen met het wandelen en lifestyle programma

Ik heb alvast even voor je opgezocht wat het programma precies inhoud. Je ontvangt van Brechje 12 weken lang tips en motivatie. In de online leeromgeving vind je 12 weken lang, iedere week een nieuw programma onderdeel.

Het geeft je inzicht en helpt je stap voor stap je leefstijl aan te passen naar een gezonde variant. Het zorgt ervoor dat je keuzes leert maken die bij jou passen.

In de online leeromgeving vind je 12 weken lang, iedere week een nieuw programma onderdeel. Het geeft je inzicht en helpt je stap voor stap je leefstijl aan te passen naar een gezonde variant. Het zorgt ervoor dat je keuzes leert maken die bij jou passen.

in het kort:

  •  5-10 kilo afvallen in 3 maanden (verschilt wel per persoon, hangt ook af van je eigen inzet)
  •  Levenslang toegankelijk trainingsmateriaal
  •  Met tips, theorie, voorbeelden, oefeningen en opdrachten
  •  Persoonlijk advies
  •  Handig werkboek
  •  Elke week leuke ‘stok achter de deur’  mails
  •  Duidelijke wandelschema’s
  •  Alles online, in je eigen tijd, laagdrempelig en effectief
  •  1 jaar  premium lid van de community in plaats van 3 maanden

Nieuwsgierig naar het programma van Bregje? klik hier om naar haar website te gaan!

Wandeltips ontvangen van Bregje Schipper? Download haar E-Book

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Eerlijk en goed vlees kopen wat rechtstreeks van de boer komt? 

Afkomstig van dieren met een goed leven

Fijn dat je er bent!