Een Keto dieet. Wat is dat eigenlijk precies?

Het keto dieet is een vetrijk, koolhydraatarm dieet dat aan populariteit wint als strategie voor gewichtsverlies en gezondheidsbevordering.

Het dieet is gebaseerd op de veronderstelling dat door koolhydraten drastisch te verminderen en ze te vervangen door gezonde vetten, het lichaam in een toestand van ketose zal komen, met een verhoogde vetverbranding en een betere gezondheid tot gevolg.

Er zijn veel verschillende manieren om het keto dieet te benaderen, maar de meest gebruikelijke is gewoon de inname van koolhydraten drastisch te verminderen en tegelijk de inname van vetten te verhogen.

Dit kan door alle suikerhoudende en zetmeelrijke voedingsmiddelen uit het dieet te schrappen, en ze te vervangen door gezonde vetten en eiwitrijke voedingsmiddelen.

Effectiviteit van het Keto Dieet

Het keto dieet is effectief gebleken voor gewichtsverlies, bloedsuikerbeheersing, en vermindering van het risico op hart- en vaatziekten en andere chronische gezondheidsaandoeningen.

Het is echter niet voor iedereen geschikt, en het is belangrijk met je arts te overleggen voor je aan een nieuw dieet begint.

Voordelen van het Keto dieet

Er zijn verschillende mogelijke voordelen van een ketogeen dieet, waaronder gewichtsverlies, betere bloedsuikerbeheersing, en betere gezondheid van het hart.

1. Gewichtsverlies 

Een ketogeen dieet kan je helpen gewicht te verliezen. Een studie uit 2016 toonde aan dat een groep mensen die een ketogeen dieet volgden gemiddeld 10 pond (4,5 kg) meer afvielen dan degenen die een vetarm dieet volgden over een periode van 24 weken (1). Een andere studie toonde aan dat mensen die een ketogeen dieet volgden 2,2 keer meer gewicht verloren dan mensen die een caloriebeperkt, vetarm dieet volgden (2). Het is de moeite waard op te merken dat de gewichtsverliesvoordelen van een ketogeen dieet misschien niet aan het dieet zelf te danken zijn, maar eerder aan de verhoogde caloriebeperking.

2. Verbeterde bloedsuikercontrole 

Een ketogeen dieet kan je bloedsuikerbeheersing verbeteren. Studies hebben aangetoond dat een ketogeen dieet kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en de insulinegevoeligheid te verbeteren. Een studie uit 2016 toonde aan dat een groep mensen met type 2 diabetes die 16 weken lang een ketogeen dieet volgden een aanzienlijk betere bloedsuikerbeheersing hadden en een daling van hun A1C waarden (een maat voor de bloedsuikerbeheersing op lange termijn) 

3. Verbeterde gezondheid van het hart 

Een ketogeen dieet kan de gezondheid van je hart verbeteren. Een groot overzicht van studies vond dat het volgen van een ketogeen dieet je risico op hartziekten kan helpen verminderen. Een andere studie toonde aan dat een ketogeen dieet sommige risicofactoren voor hartziekten, zoals hoge bloeddruk en cholesterolgehalte, kan helpen verbeteren. Het is belangrijk op te merken dat er meer onderzoek nodig is naar de langetermijneffecten van een ketogeen dieet op de gezondheid van het hart.

meer informatie over een Keto dieet?