Hoe gezond is sushi eigenlijk?
07 september 2021 
in Gezond
5 min. leestijd

Hoe gezond is sushi eigenlijk?

Ik hou van - ik bedoel, ik ben super verzot op sushi. Voor sushi kun je me echt midden in de nacht voor wakker maken!

Maar hoe gezond is sushi eigenlijk? Het zit vaak boordevol vis, rijst, groenten en soja - maar ik weet haast wel zeker dat er verborgen ongezonde ingrediënten in sushi zitten.

Na het lezen van dit artikel weet je straks of sushi gezond is en welke sushi je het beste kunt gaan eten.  

Is sushi gezond?

Sushi is een zeer gezonde maaltijd! Het is een goede bron van gezonde omega-3-vetzuren dankzij de vis waarmee het is gemaakt. Sushi bevat ook weinig calorieën - er is geen vet toegevoegd.

 Het meest voorkomende type is nigiri-sushi. Dit zijn een soort vingers van plakkerige rijst met daarop een kleine filet vis of zeevruchten. Gemiddeld bevat een stukje nigiri sushi ongeveer 70 calorieën. Een bestelling van 6 stuks levert 310 tot 420 calorieën op, afhankelijk van het soort vis. 

Hoeveel sushi mag ik eten als ik wil afvallen?

 Maki-sushi zijn broodjes die worden gemaakt met kleefrijst, vis en gedroogd zeewier, oftewel nori. Gemiddeld bevat een maki sushi 48 calorieën. Een bestelling van 6 stuks, of één rol, bevat 250 tot 370 calorieën, afhankelijk van het soort vis en of het ook met avocado is gemaakt.

 Sashimi, rauwe vis geserveerd zonder rijst, heeft ongeveer 132 calorieën voor 6 stuks.

 Bij sommige sushi restaurants kun je kiezen voor bruine rijst in plaats van witte rijst. Het is voedzamer en heeft een lagere glycemische index dan witte rijst. 

Sommige soorten sushi bevatten meer calorieën: Rollen gemaakt met tempura-garnalen bevatten meer vet en calorieën omdat de garnaal gefrituurd is.

Je hebt ook sushi die mayonaise bevat. Automatisch bevatten deze dan ook meer vet en calorieën. 

Sushi met avocado bevat ook meer vet, maar houd er rekening mee dat avocado enkelvoudig onverzadigd vet bevat.

Sojasaus en sushi. Is dan je sushi gezond?

Doe vooral rustig aan met de sojasaus, vooral als je een hoge bloeddruk hebt. Een eetlepel gewone sojasaus bevat 900 tot 1000 milligram natrium. Het voedingscentrum geeft aan dat je maar 1,5 gram per dag moet innemen! 

Sojasaus light heeft zo'n 25 procent minder natrium: 600 tot 800 milligram per eetlepel, wat nog steeds aanzienlijk is.

is sushi gezond

In plaats van sojasaus te gebruiken, kun je je sushi en sashimi een extra vleugje pittige smaak geven door het te combineren met een kleine hoeveelheid wasabi , die een tiende van het natrium bevat dat in een theelepel zout wordt gevonden.

Andere gezonde items in een Japans restaurant zijn edamame (jonge groene sojabonen), zeewiersalade en groene thee.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van sushi?

Als je geen sushi hebt gehad, mis je niet alleen de heerlijke smaak van sushi maar ook de voedingswaarde ervan. Als je al een sushi-liefhebber bent, ga je het ontzettend leuk vinden om meer te weten te komen over waarom het goed voor je is.

Vis is een gezonde bron van eiwitten. Hoewel de meeste mensen waarschijnlijk meer dan voldoende eiwitten binnenkrijgen, kun je als richtlijn het beste aanhouden dat je rond de 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag aan eiwit nodig hebt.  

Eiwit zorgt voor een vol gevoel omdat het langer duurt voordat het verteerd. 

Als je dol bent op het eten van vis, dan is sushi een geweldige manier om je magere eiwitporties binnen te krijgen. 

Als je vegetariër of veganist bent, kun je ook genieten van sushi gemaakt met plantaardige eiwitten, zoals tofu, om te voldoen aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitrijk voedsel.

Vette vis, zoals zalm en makreel, die veel voorkomende ingrediënten in sushi zijn, bevatten de omega-3-vetten die essentieel zijn voor de gezondheid van het hart. 

Vis bevat ook meer vitamine D en vitamine B12 dan andere voedingsmiddelen en is een bron van essentiële mineralen, waaronder selenium, zink en jodium.

is sushi gezond

Hoe kun jij je sushi bestelling nog gezonder maken?

Kies voor kwikarme vissen , zoals zalm, garnalen, paling, krab en forel, en vermijd de kwikrijke vissoorten zoals Makreel, haai, zwaardvis en tonijn. 

Niet dat het gelijk levensbedreigend is maar een te hoge blootstelling aan kwik kan leiden tot gezondheidsproblemen, waaronder vermoeidheid, depressie, gewichtsverlies, geheugenverlies en ernstigere neurologische problemen". 

 Bestel nooit teveel. Overdaad schaad, ondanks dat het super lekker is. Combineer het eventueel met een aantal andere gerechten die minder koolhydraten bevatten zoals edamame of miso-soep.

 Sla de rijst over.  Vraag in plaats van een sushirol omwikkeld met rijst om gewikkeld in komkommer. Of sla de sushi een keertje over en bestel sashimi. 

Als je de rijst houdt, vraag dan om bruine rijst voor meer vezels en voedingswaarde.

 Of kies voor sushi die gevuld is met  groenten . 

Ita dakimasu! ( Eet smakelijk in het Japans)  


Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek bent?

We hebben meer dan 200 verschillende artikelen op 24Taste staan!

Eerlijk en goed vlees kopen? Rechtstreeks van de boer!