wat is het verschil tussen couscous en quinoa
31 augustus 2021 
in Gezond
11 min. leestijd

wat is het verschil tussen couscous en quinoa

Quinoa en couscous lijken steeds meer ingeburgerd te zijn in Nederland en België. Het zijn niet meer alleeen aardappels wat we eten, Gelukkig niet! Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen quinoa en couscous?

Quinoa en couscous zijn twee kleine, graanachtige voedingsmiddelen die vaak worden geconsumeerd als alternatief voor rijst en pasta.

Gezien hun gelijkaardige uiterlijk en culinaire toepassingen, hebben velen de neiging om ze te verwarren of om ze uit elkaar te houden. 

Echter qua voedingswaarde verschillen ze behoorlijk van elkaar.

In dit artikel worden de belangrijkste verschillen tussen quinoa en couscous uitgelegd om je te helpen beslissen welke je moet kiezen.

Wat is het verschil tussen couscous en quinoa?

Hoewel couscous en quinoa op elkaar lijken, zijn het verschillende soorten voeding.

Couscous

Couscous is een soort pasta met kleine kralen gemaakt van gestoomd griesmeel - een meel gemaakt van durumtarwe. 

verswchil tussen couscous en quinoa

Als zodanig behoort het tot de Gramineae ( moeilijk woord wat je snel weer mag vergeten) of grasfamilie en is het vaak de hoofdvoeding in Noord-Afrika (voornamelijk Marokko), Algerije en Tunesië,

Ontdek hier 26 verschillende soorten couscous>>>

Quinoa

Aan de andere kant is quinoa het zaad van de quinoa plant, die behoort tot de familie Chenopodiaceae (snel vergeten) of ganzenvoet.  :)

verschil tussen couscous en quinoa

Het is echter gecatalogiseerd als een pseudo-graan vanwege de voedingssamenstelling. Het wordt ook meestal geconsumeerd als een graan in plaats van een zaadje. 

De beste kwaliteit quinoa koop je op gezondmarkt.nl>>>

Er zijn drie verschillende quinoa-variëteiten:

  • rood
  • zwart
  • wit

Ze worden vaak allemaal worden verbouwd in het Andesgebied van Zuid-Amerika.

Couscous is een soort pasta gemaakt van griesmeel, terwijl quinoa een zaad is dat meestal als graan wordt gegeten.

Voedingsvergelijking Quinoa vs Couscous

Hoewel de voedingsprofielen van couscous en quinoa enigszins vergelijkbaar zijn, hebben hun belangrijkste verschillen te maken met de kwaliteit van de voedingsstoffen in plaats van met de kwantiteit.

De volgende tabel vergelijkt het voedingsprofiel van een 100 gram) portie gekookte couscous en quinoa. 

wat is het verschil tussen couscous en quinoa

Beide voedingsmiddelen bevatten voornamelijk koolhydraten en hebben een vrij hoog eiwitgehalte.

Allebei zijn ze van nature vetarm. Toch heeft quinoa ongeveer 12 keer meer vet dan couscous, dat voornamelijk afkomstig is van gezonde vetzuren zoals omega-3 en omega-6.

Bovendien verschilt de kwaliteit van de voedingsstoffen, ondanks vergelijkbare koolhydraten en eiwitten, aanzienlijk. 

Leestip:

Quinoa staat bekend om zijn unieke eiwitprofiel

Eiwit bestaat uit aminozuren, die zijn onderverdeeld in essentiële en niet-essentiële. Je lichaam kan alleen de niet-essentiële produceren, wat betekent dat essentiële aminozuren uit voedsel moeten worden gehaald.

In tegenstelling tot couscous - en de meeste granen en peulvruchten, bevat quinoa alle essentiële aminozuren. Dit maakt het een hoogwaardige eiwitbron.

Wat betreft hun koolhydraatgehalte, bevat quinoa twee keer zoveel vezels als couscous, wat betekent dat je langer een verzadigd gevoel hebt. 

Quinoa heeft een lage glycemische index van 53, vergeleken met de gemiddelde glycemische index van couscous die 65 heeft. 

Een hoge glycemische index betekent dat een voedingsmiddel waarschijnlijk je bloedsuikerspiegel doet stijgen, terwijl een lage GI betekent dat een voedingsmiddel een langzamere en een gelijkmatigere stijging van de bloedsuikerspiegel, 

Quinoa en couscous hebben vergelijkbare voedingssamenstellingen maar verschillende voedingskwaliteiten. In tegenstelling tot couscous bevat quinoa alle essentiële aminozuren en is het minder waarschijnlijk dat je bloedsuikerspiegel stijgt.
Couscous en quinoa hebben elk hun eigen aandeel in gezondheidsvoordelen.

Couscous levert bijvoorbeeld grote hoeveelheden selenium. Dit sporenmetaal ondersteunt je immuunsysteem en schildklierfunctie en kan het risico op hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker verlagen. 

Het werkt ook als een krachtige antioxidant die de schadelijke effecten van vrije radicalen bestrijdt, die verband houden met vroegtijdige veroudering en kanker. 

Let op: No claim: het kan geen  kanker voorkomen of genezen!

Quinoa bevat ook grote hoeveelheden antioxidanten - waaronder fenolzuren, flavonoïden en terpenoïden - die het anti diabetische en ontstekingsremmende eigenschappen verlenen 

Bovendien is het consumeren van voedsel met een lage glycemische indexI zoals quinoa - of het volgen van een dieet met een lage glycemische index- in verband gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen en diabetes.  

De nadelen van couscous en quinoa

Couscous is bijvoorbeeld gemaakt van tarwe en bevat veel gluten - een eiwit dat voornamelijk voorkomt in tarwe, gerst en rogge. 

Daarom is het mogelijk niet geschikt voor mensen met coeliakie of een glutentolerantie. 

Quinoa daarentegen is van nature glutenvrij. Het bevat echter wel prolaminen, een groep eiwitten die aanwezig is in gluten. Volgens een reageerbuisstudie kunnen deze eiwitten bij sommige mensen symptomen veroorzaken

Ik kwam wel een onderzoek tegen waar mensen bij een dagelijkse inname van maximaal 50 gram quinoa goed kon worden verdragen door mensen met coeliakie, waardoor het een veilig alternatief is voor mensen die een glutenvrij dieet volgen. 

Couscous is rijk aan selenium, een mineraal dat nodig is voor verschillende stofwisselingsprocessen, maar bevat ook gluten. 

Quinoa is glutenvrij en rijk aan antioxidanten, maar het bevat ook prolaminen, die symptomen kunnen veroorzaken bij gevoelige mensen met coeliakie.

Smaak en culinaire toepassingen van couscous en quinoa

Couscous en quinoa verschillen in smaak en textuur.

Couscous heeft een pasta-achtige textuur en een neutrale smaak, wat betekent dat het veel lijkt op de ingrediënten waarmee het wordt gekookt. 

Quinoa daarentegen heeft een licht nootachtige smaak en een knapperigere textuur.

Wat hun bereiding betreft, nemen beide producten water of bouillon volledig op zoals rijst, zonder dat ze moeten worden afgegoten. 

Gebruik altijd kippen- of groentebouillon om de smaak te verbeteren.

Wat hun culinaire toepassingen betreft, kunnen couscous en quinoa in veel recepten door elkaar worden gebruikt, omdat ze zowel warm als koud worden gegeten en als bijgerecht worden geserveerd of in salades worden gemengd.

Bovendien kan quinoa tot meel worden gemaakt en in gebak worden gebruikt vanwege de functionele eigenschappen van het zetmeel, waaronder gelering, viscositeit en schuimvorming, 

Koken met quinoameel kan de voedingskwaliteit van gebakken producten verbeteren, aangezien het extra eiwitten, vezels en antioxidanten toevoegt, maar geen gluten. 

Je kunt ook quinoa  Gebruiken om soep, pap en zoete of hartige snacks te maken.

Couscous heeft een pasta-achtige textuur en een neutrale smaak, terwijl quinoa een knapperigere textuur en nootachtige smaak heeft. 

Ze kunnen in sommige gerechten door elkaar worden gebruikt, maar van quinoa kan ook meel worden gemaakt voor gebruik in gebak.

TIP: 

Is de een beter dan de ander?

Zowel couscous als quinoa zijn lekker, veelzijdig en gemakkelijk te bereiden.

Ze bieden ook meerdere gezondheidsvoordelen:

  • ondersteuning van het immuunsysteem
  • verbeterde hartgezondheid 
  • bloedglucose controle 

Als je probeert het voedingsprofiel van  je maaltijd te verbeteren, je eiwitinname te verhogen of een glutenvrije levensstijl te volgen , is quinoa de beste keuze.

Aan de andere kant, als je gewoon op zoek bent naar een andere portie pasta of rijst, kan couscous je dagelijkse maaltijden wat afwisseling bieden. Bedenk wel dat couscous niet in een glutenvrij dieet past.

Je moet rekening houden met je voedingsbehoeften wanneer je de ene boven de andere kiest. 

Quinoa kan het voedingsprofiel van je maaltijd verbeteren en past in een glutenvrije levensstijl. Ondertussen kan couscous variatie toevoegen aan uw gewone maaltijden.

conclusie: Wat is het verschil tussen couscous en quinoa?

Couscous en quinoa zijn twee veelzijdige graanachtige voedingsmiddelen met verschillende voedingskwaliteiten.

In tegenstelling tot couscous bevat quinoa veel plantaardige eiwitten, vezels en antioxidanten en heeft het een lage  glycemische index. 

Toch bieden beide meerdere potentiële gezondheidsvoordelen en vormen ze een geweldige aanvulling op salades - hoewel het culinaire gebruik van quinoa zich uitbreidt naar soepen, pappen en gebak.

Denk eraan om rekening te houden met JE voedingsbehoeften bij het kiezen van de één boven de ander, aangezien quinoa past bij een glutenvrij dieet, terwijl couscous dat niet doet

Ga eens lekker stoeien met couscous of quinoa. Laat je inspireren door het ruime assortiment kookboeken op bol.com. 

nogmaals de link:

heerlijke quinoaKOOP OP BOL.COM

Over de schrijver
Hoi!, Geert hier! Wat supertof dat je op 24Taste bent beland. Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic ben ik de drijvende kracht van 24Taste.nl. Ik ben stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvallen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek bent?

We hebben meer dan 200 verschillende artikelen op 24Taste staan!

Eerlijk en goed vlees kopen? Rechtstreeks van de boer!

Meer informatie
Nobel vlees, dat ga je zeker proeven