Hoe kun je afvallen met trampoline springen? 12 oefeningen!
28 september 2021 
9 min. leestijd

Hoe kun je afvallen met trampoline springen? 12 oefeningen!

Hoe kun je afvallen met trampoline springen? In deze blog gaan we het daar uitgebreid over hebben!

Trampoline springen was vroeger als kind al leuk om te doen. De laatste jaren verovert het ook de sportscholen, waarbij volwassenen al stuiterend calorieën verbranden. 

Niet te vergeten dat het stiekem nog dat vrolijke gevoel van vroeger oproept! 

Het inspanningsniveau is zelf te bepalen. Hierdoor is trampoline springen ook voor iedereen die wilt starten met bewegen om af te vallen zeer geschikt. 

Trampoline springen is bovendien minder belastend voor de gewrichten dan bijvoorbeeld joggen of hardlopen. Voor iedereen die een keer op een vrolijke manier wilt gaan bewegen is het zeker een aanrader.

Helpt trampoline springen bij afvallen?

Op de trampoline zijn allerlei oefeningen mogelijk. De lage intensiteit helpt met afvallen.

Trampoline springen helpt zeker bij het afvallen! 

Trampoline springen is bewegen en extra bewegen betekent extra calorieën verbruiken op een dag. Hoeveel calorieën je verbrand met het trampoline springen is afhankelijk van allerlei factoren:

  • Je leeftijd
  • Gewicht 
  • De intensiteit waarmee je springt. 

Je kunt hier dus geen absoluut getal aan vastknopen. Neem als richtlijn dat je bij een lichte tot matige inspanning (je hartslag stijgt en je begint te zweten) je ergens tussen de 320 – 420 calorieën per uur verbrandt. 

Met het springen werk je, naast het verbranden van vet, ook aan het verstevigen van allerlei spieren. Het zal je verbazen hoeveel spieren je gebruikt bij het springen. 

Door extra oefeningen met dumbells toe te voegen en squats werk je aan een complete workout.

Afvallen: Hardlopen versus trampoline springen?

Met 30 minuten hardlopen kun je tussen de 200 en 300 calorieën verbranden. Met gewoon, op en neer stuiteren op je trampoline verbrandt je net zoveel calorieën. 

Maar.....

Als je ook nog andere oefeningen gaat doen op je trampoline ga je 100% meer calorieën verbranden dan met hardlopen.

Waar koop je een fitness trampoline  of een mini trampoline?

Heb je thuis geen plek voor een grote trampoline? Geen zorgen. Er zijn kleine fitness trampolines ook mini trampoline genoemd verkrijgbaar. 

Met een diameter startend bij 90cm passen ze vrijwel in iedere woonkamer. Tegenwoordig zijn op bijvoorbeeld youtube allerlei workouts te vinden die je helpen met afvallen tijdens het trampoline springen. 

Op Fitnessapparaat.nl staan verschillende trampolines die je heel er gemakkelijk binnen of buiten kunt gebruiken. En weet je. Afvallen met trampolinespringen hoeft helemaal niet zo duur te zijn. 

Onderstaande trampoline heeft de volgende kenmerken:

  • Opvouwbare trampoline met doorsnede van 104cm en hoogte van 22cm
  • maximaal gebruikers gewicht: 135kg
  • 4 extra poten (2 lange en 2 korte) voor de schuine positie
  • alle poten hebben een anti-slip rubberen onderkant
  • handgreep voor stabiliteit
  • 4 talige handleiding (EN/NL/DU/FR)

afvallen met trampolinespringen

Trampoline springen en oefeningen voor het afvallen

Er zijn allerlei oefeningen mogelijk op de trampoline. Naast het springen kun je ook squats maken, sit ups en push ups doen. Je traint met je eigen lichaamsgewicht wat een effectieve manier is om aan je conditie en spieropbouw te werken.

Ik heb een aantal voor je op een rijtje gezet zodat je een 'jumping'start kunt maken!

1. Jumping jacks

Buig bij het doen van jumping jacks je romp iets naar voren. Je kunt deze oefening ook doen door je armen op schouderhoogte te brengen in plaats van ze boven je hoofd te tillen. 

  1. Sta met je voeten bij elkaar en je armen langs je lichaam.
  2. Til je armen boven je hoofd terwijl je je voeten uit elkaar springt.
  3. Spring dan terug naar de startpositie.
  4. Ga door voor 1 tot 3 minuten. 

2. Bekkenbodemsprongen

Deze oefening richt zich op je bekkenbodem- en dijspieren.

  1.  Plaats een kleine oefenbal of -blok tussen je knieën.
  2. Spring langzaam en voorzichtig op en neer.
  3. Concentreer u op het aanspreken van de spieren in uw bekkengebied.
  4. Knijp in de bal door je binnenste dijen in te schakelen.
  5. Ga door voor 1 tot 3 minuten. 

3. Tuck-sprongen

  1. Spring vanuit staande positie omhoog en stop je knieën tegen je borst.
  2. Doe bij de landing een herstelsprong.
  3. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je bij elke sprong een plooi doen.
  4. Ga door voor 1 tot 3 minuten.

4. Squatsprongen

  1. Ga staan met je voeten onder je heupen en je armen langs je lichaam.
  2. Spring omhoog en spreid je voeten breder dan je heupen.
  3. Land in een gehurkte positie.
  4. Buig je knieën zodat je dijen evenwijdig aan de vloer zijn.
  5. Strek je armen recht voor je uit.
  6. Sta rechtop om terug te keren naar de startpositie.
  7. Doe 1 tot 3 sets van 8 tot 12 herhalingen.

5. Butt kicker-sprongen

  1. Begin vanuit staande positie te joggen.
  2. Buig vervolgens je knie om één voet tegelijk naar achteren te trappen, waarbij je je voet naar je achterste brengt.
  3. Voor meer uitdaging spring je omhoog en buig je beide knieën tegelijkertijd, waarbij je beide voeten naar je achterste brengt.
  4. Ga door voor 1 tot 3 minuten.

afvallen met trampolinespringen

6. Stoelverzakkingen

  1. Spring vanuit staande positie omhoog en strek je benen recht naar voren.
  2. Houd je benen gestrekt terwijl je op je billen landt.
  3. Plaats je handpalmen naar beneden voor ondersteuning.
  4. Spring weer omhoog om te staan.
  5. Ga door voor 1 tot 3 minuten.

7. Draaiingen

Deze oefening ontwikkelt coördinatie en traint je bovenlichaam, rug en kern.

  1. Ga staan met je voeten recht onder je heupen en je armen langs je lichaam.
  2. Spring omhoog en draai je benen naar links terwijl je je bovenlichaam naar rechts draait.
  3. Keer terug naar de startpositie bij de landing.
  4. Spring dan omhoog en draai je benen naar rechts terwijl je je bovenlichaam naar links draait.
  5. Doe 1 tot 3 sets van 8 tot 16 herhalingen.

8. Snoek sprongen

  1. Spring vanuit staande positie omhoog en strek je benen recht voor je uit.
  2. Strek je armen uit om je handen naar je voeten te reiken.
  3. Ga door voor 1 tot 3 minuten.
Begin met deze oefeningen als je nieuw bent met trampolinespringen.

9. Stuiteren met één been

Deze oefening bouwt enkelkracht en balans op. Houd de uitlijning in uw geaarde been om te voorkomen dat uw knie naar het midden inzakt.

  1. Ga staan met je voeten op heupafstand van elkaar.
  2. Breng uw gewicht op uw linkervoet en til uw rechtervoet op.
  3. Spring maximaal 2 minuten op en neer.
  4. Doe dan aan de andere kant.

10. Joggingvariaties

  1. Jog een paar keer heen en weer.
  2. Probeer dan eens met een wijdere houding te joggen.
  3. Daarna jog je met je armen boven je hoofd.
  4. Jog vervolgens zijwaarts van links naar rechts.
  5. Besteed 1 tot 2 minuten aan elke variatie
LET OP: Op fitnessapparaat.nl vindt je de juiste trampoline on te gaan afvallen. Bekijk alle soorten op hun website>>>

Voor senioren

Deze oefeningen zijn perfect voor senioren die op zoek zijn naar een low-impact workout.

11. Regelmatig joggen

Begin door je knieën een paar centimeter van het oppervlak op te tillen. Terwijl je vordert, til je je knieën zo hoog mogelijk op.

  1. Sta met je rug recht of leun iets naar achteren.
  2. Til je knieën voor je op om op hun plaats te joggen.
  3. Pomp je tegenovergestelde armen.
  4. Ga door voor 1 tot 4 minuten.

12. Verticale sprongen

  1. Spring vanuit staande positie omhoog en houd je benen bij elkaar.
  2. Hef tegelijkertijd je armen boven je hoofd.
  3. Laat je weer zakken naar de startpositie.
  4. Ga door voor 1 tot 3 minuten.

Wat zijn de voordelen van trampoline springen

Het springen op de trampoline biedt diverse voordelen. Naast het feit dat het een ‘fun’ manier is om af te vallen, wordt je er bijvoorbeeld ook erg vrolijk van. Hieronder lees je meer over de diverse voordelen:

  • verbrand vet
  • goed voor de conditie
  • kan in de woonkamer op een mini trampoline
  • verbeter je humeur
  • minder belasting voor je gewrichten
  • inspanningsniveau zelf te bepalen
  • diverse workout video’s gratis op youtube
  • workout voor benen en core spieren
  • train je balans
  • Extra snel afvallen

Als je extra snel wilt afvallen zijn er meer punten waar je op moet letten. Gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning. 

Ben je de extra kilo’s echt helemaal zat en wil je zo snel mogelijk resultaat zien? Dan kun je een kickstart maken. Lees dan hier meer over heel snel veel afvallen. 

Wat je ook kunt overwegen is het gebruiken van een voedingssupplement dat de natuurlijke vetverbranding stimuleert, zoals de producten van Dieetpro. Zo kun je nog meer profijt hebben van jouw inspanningen en ga je 100% resultaat bereiken. 


LET OP: DieetPro heeft een geweldige kortingspagina. Je betaalt hier dus veel minder! Wanneer je deze kortingspagina gebruikt ben je waarschijnlijk veel goedkoper uit: Kortingspagina Dieet Pro >>>


Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek bent?

We hebben meer dan 200 verschillende artikelen op 24Taste staan!

Eerlijk en goed vlees kopen? Rechtstreeks van de boer!