Wat zijn micro nutriënten?


Micro nutriënten? Wat zijn dat eigenlijk?

De meeste mensen zijn bekend met het concept macronutriënten - dat zijn de grote drie voedingsstoffen die we in grote hoeveelheden nodig hebben om te overleven: eiwit, vet, en koolhydraten.

Maar hoe zit het met micronutriënten?

Dit zijn de vitaminen en mineralen die we in kleinere hoeveelheden nodig hebben, maar die net zo essentieel zijn voor onze gezondheid. Hier wordt nader bekeken wat micronutriënten zijn, waarom we ze nodig hebben, en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we er genoeg van binnenkrijgen.

Wat zijn micronutriënten? 

Micronutriënten zijn vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor onze gezondheid. Net als macronutriënten hebben we ze nodig om te overleven. Maar in tegenstelling tot macronutriënten hebben we ze in veel kleinere hoeveelheden nodig. Er zijn twee soorten micronutriënten:

Vitaminen

Vitaminen zijn organische verbindingen die we via onze voeding moeten binnenkrijgen omdat ons lichaam ze niet kan aanmaken. Er zijn 13 essentiële vitamines die we nodig hebben voor een goede gezondheid: vitamine A, C, D, E, K, en de B-vitamines (thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur, biotine, vitamine B6, vitamine B12, en foliumzuur).

Mineralen

Mineralen zijn anorganische verbindingen die uit de aarde komen. Ze worden door planten opgenomen en vervolgens door ons verbruikt als we planten eten (of dieren die planten gegeten hebben). Er zijn twee soorten mineralen: macromineralen en sporenmineralen. Macromineralen zijn mineralen die we in grotere hoeveelheden nodig hebben, zoals calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, chloride, en zwavel. Sporenmineralen zijn mineralen die we in kleinere hoeveelheden nodig hebben, zoals ijzer, mangaan, koper, jodium, zink, selenium, molybdeen, en fluor.

Waarom hebben we micronutriënten nodig? 

Micronutriënten zijn om een aantal redenen essentieel voor onze gezondheid. Ze: Helpen ons lichaam energie te produceren Helpen ons lichaam weefsel te herstellen Helpen ons lichaam hormonen te produceren Helpen ons lichaam enzymen te produceren Helpen ons lichaam macronutriënten op te nemen en te gebruiken Hoe krijgen we micronutriënten binnen? De beste manier om micronutriënten binnen te krijgen is via een gezonde voeding. Door gevarieerd fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten te eten krijg je de vitamines en mineralen die je voor een goede gezondheid nodig hebt. Je kunt sommige micronutriënten ook via supplementen binnenkrijgen. Het is echter belangrijk met je arts te overleggen voor je supplementen neemt, want ze kunnen een wisselwerking hebben met medicijnen die je misschien neemt en andere risico's hebben.

Krijg je wel genoeg micronutriënten binnen? 

De meeste mensen krijgen niet genoeg vitaminen en mineralen uit hun voeding. Dit geldt vooral voor vitamine A, C, en D, en ook voor de B-vitamines. Een manier om ervoor te zorgen dat je voldoende micronutriënten binnenkrijgt is een dagelijkse multivitamine in te nemen.

Dit kan de gaten in je dieet helpen opvullen en ervoor zorgen dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Een andere manier om ervoor te zorgen dat je voldoende micronutriënten binnenkrijgt is door meer voedsel te eten dat rijk is aan voedingsstoffen. Neem veel fruit, groenten, volle granen, en magere eiwitten in je dieet op. 

En probeer bewerkte voedingsmiddelen te vermijden, want die missen vaak vitaminen en mineralen. Genoeg micronutriënten binnenkrijgen is essentieel voor een goede gezondheid. 

Zorg ervoor dat je genoeg binnenkrijgt door gezond te eten en dagelijks een multivitamine te nemen.