Wat is een bodyscan?

Bij een bodyscan denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan een medisch onderzoek waar het gehele lichaam wordt onderzocht. Dit is eigenlijk ook wel zo maar bij mindfulness is het iets totaal anders.

Wat is een bodyscan?

Zie een bodyscan als een wandeling door je lichaam, een scan van je tenen tot bovenop je hoofd. Tijdens deze oefening observeer je je lichaam en probeer  hier geen oordeel over te hebben en te accepteren dat het is zoals het is.

Je kunt jezelf hiermee in een diepe ontspanning brengen en jezelf rust geven. Het leuke is trouwens: Je kunt deze oefening niet goed of fout doen. Hij gaat zoals hij verloopt. Er zijn verschillende manieren om deze oefening te doen. Je kunt je aansluiten bij een groep maar je kunt de oefening ook thuis uitvoeren.

Je kunt een bodyscan liggend of zittend doen. Wat je zelf het prettigste vind.

Een bodyscan in het kort

  • Ga zitten of languit liggen, sluit de ogen en komt tot rust.
  • Richt de aandacht op het gehele lichaam. Hoe voelt je lichaam op dit moment aan? Neem hier even de tijd voor.
  • Richt dan alle aandacht op het voorhoofd. Probeer de huid te voelen, fysieke sensaties en eventuele spanningen waar te nemen. Doe dit zelfde één voor één met de neus, oren, ogen, wenkbrauwen, kaak, mond, lippen en huid van het gezicht en achterhoofd.
  • Observeer zonder de observaties verstandelijk te analyseren. Richt dan de aandacht op de nek, hals, sleutelbenen, schouders, linker- en rechterbovenarm, elleboog, onderarm, hand en vingers. Ga deze gebieden, links en rechts één voor één af.
  • Telkens als de gedachten afdwalen keer je terug naar de oorspronkelijke focus. Richt de aandacht op de borst, het middenrif, de buikspieren, bovenrug, onderrug en ruggengraat. Merk de verschillen tussen de verschillende gebieden op.
  • Observeer waar spanning zit en hoe deze gebieden reageren op ontspanning. Geef op dezelfde manier aandacht aan het bekken, de geslachtsdelen, billen en aan beide bovenbenen, knieën, onderbenen, enkels, voeten en tenen.
  • Breng dan langzaam de aandacht terug naar het lichaam in zijn geheel. Probeer een paar minuten met aandacht zo stil mogelijk te zitten of te liggen.
  • Beweeg een beetje, stretch de spieren wat en open de ogen. Klaar!

Je kunt ook een bodyscan doen met behulp van onderstaande video: 

Bij een bodyscan denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan een medisch onderzoek waar het gehele lichaam wordt onderzocht. Dit is eigenlijk ook wel zo maar bij mindfulness is het iets totaal anders.

Wat is een bodyscan?

Zie een bodyscan als een wandeling door je lichaam, een scan van je tenen tot bovenop je hoofd. Tijdens deze oefening observeer je je lichaam en probeer  hier geen oordeel over te hebben en te accepteren dat het is zoals het is.

Je kunt jezelf hiermee in een diepe ontspanning brengen en jezelf rust geven. Het leuke is trouwens: Je kunt deze oefening niet goed of fout doen. Hij gaat zoals hij verloopt. Er zijn verschillende manieren om deze oefening te doen. Je kunt je aansluiten bij een groep maar je kunt de oefening ook thuis uitvoeren.

Je kunt een bodyscan liggend of zittend doen. Wat je zelf het prettigste vind.

Een bodyscan in het kort

  • Ga zitten of languit liggen, sluit de ogen en komt tot rust.
  • Richt de aandacht op het gehele lichaam. Hoe voelt je lichaam op dit moment aan? Neem hier even de tijd voor.
  • Richt dan alle aandacht op het voorhoofd. Probeer de huid te voelen, fysieke sensaties en eventuele spanningen waar te nemen. Doe dit zelfde één voor één met de neus, oren, ogen, wenkbrauwen, kaak, mond, lippen en huid van het gezicht en achterhoofd.
  • Observeer zonder de observaties verstandelijk te analyseren. Richt dan de aandacht op de nek, hals, sleutelbenen, schouders, linker- en rechterbovenarm, elleboog, onderarm, hand en vingers. Ga deze gebieden, links en rechts één voor één af.
  • Telkens als de gedachten afdwalen keer je terug naar de oorspronkelijke focus. Richt de aandacht op de borst, het middenrif, de buikspieren, bovenrug, onderrug en ruggengraat. Merk de verschillen tussen de verschillende gebieden op.
  • Observeer waar spanning zit en hoe deze gebieden reageren op ontspanning. Geef op dezelfde manier aandacht aan het bekken, de geslachtsdelen, billen en aan beide bovenbenen, knieën, onderbenen, enkels, voeten en tenen.
  • Breng dan langzaam de aandacht terug naar het lichaam in zijn geheel. Probeer een paar minuten met aandacht zo stil mogelijk te zitten of te liggen.
  • Beweeg een beetje, stretch de spieren wat en open de ogen. Klaar!

Je kunt ook een bodyscan doen met behulp van onderstaande video:

https://youtu.be/RpHrpFy37l8

In een paar minuten per dag van chaotisch en stress naar een rustig en gelukkig leven? Bekijk hier de online mindfulness training wat je leven kan veranderen!


Reactie plaatsen