Mindfulness en burnout klachten

Burn-out klachten. Heb jij er wel eens mee te maken gehad? Heel veel mensen hebben deze klachten wel eens gehad maar vaak wordt het naar de achtergrond geschoven.

Het wordt niet erkend, en vaak denk je nij jezelf dat je nooit deze klachten zult gaan krijgen. Wist je wel dart ruim 17% van Nederland weleens burn out klachten heeft gehad?

Burn-outklachten kunnen zowel van psychische als ook van lichamelijke aard zijn. Denk hierbij aan snelle irritatie en prikkelbaarheid, het bekende “kort lontje”, slecht slapen, piekeren, maar ook hoofdpijn, (lage) rugpijn, concentratie problemen etc.

Mindfulness bij burn-out klachten

Veel burn-out klachten verminderen vanzelf als je voldoende rust neemt. Om herhaling te voorkomen is het wel belangrijk te onderzoeken wat voor zoveel stress heeft gezorgd en hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Een training mindfulness kan stress en piekeren vermindert en jezelf stressbestendiger maken.

De mindfulness oefeningen ondersteunen het herstel van je stresssysteem. Bovendien versterkt mindfulness je brein, het keert de negatieve werking van stress op je brein.

Uiteraard moet het burn-out probleem eerst bij de bron worden aangepakt. Daarna kan mindfulness je ondersteunen om minder gestress te gaan leven.

Op zich is er niks mis met stress als het in vlagen komt en je daarna weer kan ontspannen. Het wordt pas gevaarlijk als je constant onder druk staat en je gestresst voelt. Als er alleen maar yang is en geen yin. Het leven is balans en op het moment dat die verstoord wordt gaan er dingen flink mis. Dus zorg ervoor dat jij elke dag voor die balans zorgt!

Zorg goed voor jezelf!

Ga iedere dag iets doen voor jezelf  en waar je weer van ontspant! Ga lekker een boek lezen, ga een wandeling maken in de natuur, ga naar yoga toe, neem een warm bad, brand een geurkaarsje. Doe iets waardoor jij jezelf weer opvult, ontspant en liefde geeft. En doe het elke dag. En doe het  grootste gedeelte in het weekend.

Begin NU met bewuster leven. Neem eens een kijkje op de mindfulness cursus die je heel gemakkelijk thuis kunt doen. Meer dan + 4000 mensen zijn je inmiddels voorgegaan!

 

Reactie plaatsen