Mindfulness en autisme, hoe pas je dit toe?

Mindfulness is een goede methode gebleken voor stress vermindering. Dat betekent dat mensen die overgevoelig zijn voor prikkels, zoals mensen met autisme of ADHD heel veel baat kunnen hebben bij mindfulness.

Men is er eigenlijk altijd van uit gegaan dat de kwaliteit van het leven voor mensen met autisme alleen maar verbeterd kon worden door de omgeving aan te passen.

Door het wegnemen van prikkels en het aanbrengen van structuur, zou de persoon met autisme minder last hebben van overprikkeling en alle gedragingen die daaruit voortkomen. Uit recente onderzoeken blijkt dat met name mensen met autisme wel degelijk in staat zijn om bijvoorbeeld mindfulness-technieken toe te passen in hun dagelijks leven.

Mindfulness is eigenlijk niets anders dan het je bewust worden of bewust zijn van het huidige moment. Niet denken aan wat er in het verleden was, niet denken aan de toekomst, maar voelen hoe het nu is. Hoe het nu ruikt, klinkt, voelt, hoe je adem stroomt, hoe je contact maakt met jezelf en met je omgeving.

Heb je te maken met autisme? dan is mindfulness zeker aan te raden. Ik heb een geweldige mindfulness training voor je gevonden die je heel gemakkelijk thuis kunt gaan volgen

Lees ook: Mindfulness, wat is het en hoe kun je het thuis uitvoeren?

In een paar minuten per dag van chaotisch en stress naar een rustig en gelukkig leven? Bekijk hier de online mindfulness training wat je leven kan veranderen!

 

Reactie plaatsen