Hoe lang moet je mindfulness per dag doen?

Wanneer je gestart bent met mindfulness heb je zaadjes geplant. Die zaadjes moeten uiteindelijk groeien en bloeien. In de natuur geef je de zaadjes zonlicht en water.

Bij mindfulness is het eigenlijk hetzelfde: voeding en aandacht. Wanneer je uiteindelijk getraind bent in mindfulness gaat alles op auto-pilot. Een hoop oefeningen voer je dan onbewust uit.

Met mindfulness gaat  het om aandacht voor de situatie zoals die zich op dit moment voordoet. Je bent dus niet in gedachten bij de toekomst (vaak is dat zorgen maken), of het verleden (vaak is dat piekeren over waarom de dingen zo zijn gelopen). Daardoor ben je bewust in het nu aanwezig.

Je overziet de situatie, je observeert jouw eigen denk- en gedachten patronen en ziet wanneer je daar baat bij hebt en wanneer je het jezelf (en anderen) moeilijk maakt. Dat maakt ruimte voor inzichten en keuzes die beter bij jezelf passen.

Reserveer iedere dag 10 tot 15 minuten een moment voor jezelf. Dat moment is van jou en iet van iemand anders. Het is toch ook jouw lichaam en geest waar je voor moet zorgen?

Ga een lekkere ontspanningsoefening doen waar je op dat moment zin in hebt.

Het is jouw leven en jouw lichaam!

Lees ook: Mindfulness, wat is het en hoe kun je het thuis uitvoeren?

In een paar minuten per dag van chaotisch en stress naar een rustig en gelukkig leven? Bekijk hier de online mindfulness training wat je leven kan veranderen!

Reactie plaatsen