arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is het belang van een gezonde leefstijl? 11 geweldige tips!
2 juli 2018 
in Gezond

Wat is het belang van een gezonde leefstijl? 11 geweldige tips!

Wat is nu het belang van een gezonde leefstijl? Waarschijnlijk ben je op deze website uitgekomen omdat je fitter door het leven wilt. Uit gezonde voeding kun je een geweldig resultaat halen. Een gezonde leefstijl Dus! daarom heb ik 10 ultieme tips voor je!

Laten we eens heel eerlijk zijn, we houden eigenlijk allemaal heel erg van lekker eten. En dat is ook de bedoeling. iedereen wordt gelukkig van lekker eten.

Je hoeft je eigenlijk helemaal niet schuldig te voelen wanneer je een keer chocolade of iets uit de frituur eet. Dat moet eigenlijk ook door kunnen gaan.

Het belang van een gezonde leefstijl

Wanneer je onderstaande uitgangspunten gaat hanteren dan weet ik 100% zeker dat jij nog steeds kunt genieten van lekker eten, maar je gaat  je ook nog eens veel fitter voelen.

Hou je 75% aan onderstaande adviezen, dan mag je ook nog eens 25% zondigen.

In dit artikel kom je meer te weten over:

  • Waarom je beter langzaam opneembare koolhydraten moet eten.
  • Wat zijn ontstekingsremmende voedingsmiddelen?
  • Van welke voeding krijg je meer energie?
  • Hoe creëer je door juiste voeding een gezonde leefstijl voor jezelf?

Ga bruisend de dag door en wordt super gezond in 4 week tijd! Nu met 50% introductiekorting.

1. Eet onbewerkte voeding, vers en gevarieerd

Uiteraard beginnen we met het belangrijkste uitgangspunt. We stoppen met kant en klare producten, weg met alle zakjes en pakjes. Natuurlijk mag je ze eerst nog even opmaken, maar zodra ze op zijn kopen we geen nieuwe pakjes meer.

Waarom niet een bolognesesaus maken op basis van verse tomaten?

Voeding wat bewerkt is, soms kan het niet anders.

Met onbewerkt eten bedoel ik alle voeding dat de natuur ons geeft en ook als zodanig herkenbaar is. Je kunt het helaas niet helemaal voorkomen. Alles wat in de supermarkt ligt heeft onderweg een bewerking ondergaan.

Soms worden er stoffen aan toegevoegd om het langer houdbaar te maken. Denk aan zuivel en granen. Deze hebben een bewerking ondergaan. Onze melk wordt gepasteuriseerd en noten worden gebrand. Zodra er zout, suiker of palmvet aan toegevoegd dan is ons eten minder gezond.

Variatie zorgt voor een gezonde leefstijl

Zorg voor variatie in je eten. Eet in ieder geval elke week:

  • 2 x (vette) vis te eten
  • 1 x rood vlees
  • 2 x gevogelte
  • 2 x vegetarisch.

Varieer je ontbijt eens  wat vaker. neem een keer noten, granen met Griekse yoghurt als ontbijt. Een keertje havermoutpannenkoekjes of een lekkere smoothie.

gratis ebook

Er gaat niets boven vers!

Uiteraard gaan we voor vers. Verse groente en fruit, uiteraard ongesneden! Je zult het echt gaan proeven als je een gerecht maakt met verse groente en kruiden. En het is uiteindelijk ook nog eens veel goedkoper.

2. Ga voor langzaam opneembare koolhydraten.

Langzame koolhydraten vertragen de opname van glucose in ons lichaam en zorgen voor een stabiele bloedspiegel.

Stap over op volkoren producten

Langzaam opneembare koolhydraten vind je in volkorenproducten zoals havermout, groente, fruit en peulvruchten.  Hartstikke gemakkelijk om dit in je dagelijkse voeding toe te passen.

Wat zijn snelle koolhydraten?

Snelle koolhydraten verhogen je bloedsuikerspiegel in een heel erg snel tempo en het daalt ook weer heel erg snel. Dit is dan vaak de oorzaak van een energiedip, meer trek en meer vetopslag. Je kunt hierdoor overgewicht krijgen, diabetes of andere soortgelijke aandoeningen.

Je vindt snelle koolhydraten in alle producten waar witmeel in verwerkt is, aardappelen en suiker.

Probeer deze producten dan ook zoveel mogelijk te vermijden in je winkelwagentje. Alhoewel dit niet altijd helemaal gaat lukken als je boodschappen gaat halen.

Lees ook: Sensationeel! koolhydraatarm 50 dagen programma review

3. Ga voor groente, fruit en peulvruchten

Misschien had je dit wel niet verwacht maar voor sommige producten geld: “hoe meer je ervan eet hoe beter het voor je is“.

Onderzoeken wijzen namelijk uit dat wanneer je keer op keer plantaardig eet je dit gezondheidswinst op gaat leveren. In groente, fruit en peulvruchten zit een stofje wat eigenlijk een soort afweersysteem is voor de plant zelf.

Een plant kan namelijk niet weglopen voor schimmels, bacteriën en insecten. Deze stofje houden ook jouw immuunsysteem alert!

Lees ook: Ga gezond leven met meer groente en fruit!

de helft van je bord

Eet minimaal 350 gram groenten/peulvruchten per dag en 1 á 2 stuks fruit. Zorg ervoor dat minimaal de helft van je bord uit groente bestaat.

Verwerk ook eens groente als lunchgerecht. Wanneer je boontjes hebt overgehouden van het avondeten van gisteren kun je hier nog een heerlijke maaltijdsalade van maken!

4. Eet je darmen gezond

Wist je wel dat er in je darmen ongeveer 2 kilo bacteriën leven? als het goed is bestaat het merendeel uit vele soorten goede bacteriën. Ze helpen je met het verteren van voedsel, en het aanmaken van bepaalde vitamines.

Hoe kan voeding je darmen helpen?

Suiker, snelle koolhydraten, bewerkte voeding teveel zout en gefrituurd eten zijn een uitstekende voedingsbron voor de slechte bacteriën in je darmen. Wanneer je de goede bacteriën wilt ‘belonen' zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk groenten, fruit, peulvruchten binnenkrijgt.

5. Ga voor ontstekingsremmende voedingsmiddelen

Bij een ontsteking in je lichaam denk je vaak aan een wondje of een keelontsteking. Wist je wel dat wanneer je bepaalde voedingsmiddelen eet de kans bestaat dat je hier minder last van kunt krijgen?

belang gezonde leefstijl

welk voedsel is ontstekingsremmend?

  • tomaten
  • extra vierge olijfolie
  • groene bladgroente
  • vette vis zoals zalm, makreel en haring
  • citrusvruchten
  • noten
  • verse kruiden
  • paddenstoelen
  • bessen en aardbeien
  • groene en zwarte thee

Probeer eens wat vaker om bovenstaande producten in je maaltijd te verwerken.

6. Zorg dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt

De zon is de beste bron van vitamine D. De zon op onze huid doet meer met het lichaam dan vitamine D aan te maken. Het bevordert onder anderen ook nog een natuurlijk slaap-en waakritme en het activeert ons immuunsysteem.

7. Kies voor (vette) vis!

Zet eens wat vaker vis op het menu. Kies dan de vette vissoorten zoals makreel, zalm, kabeljauw. Ook een haring kun je verwerken in een lekkere maaltijdsalade.

zalm

omega 3

Vette vis is rijk aan omega 3 vetzuren en vitamine D. Omega 3 vetzuren beschermen je lichaam tegen hart en vaatziekten en passen in een gezond voedingspatroon.

Geen bewerkte varianten

we kiezen uiteraard niet meer voor de bewerkte varianten zoals vissticks, of vis schnitzels!

8. Drink voldoende!

Ons lichaam bestaat voor 70% uit water Iedere cel, weefsel en orgaan heeft vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Water zorgt er ook voor dat de afvalstoffen uit ons lichaam worden verwijderd.

te weinig vocht?

dit kan leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid en een verminderd concentratievermogen

Hoeveel vocht heb je nodig per dag?

Dit hangt natuurlijk helemaal af van je inspanningen en de omgevingstemperatuur. Over het algemeen is het drinken van 1,5 liter per dag een goede richtlijn.

lees ook: Water drinken. Waarom? ontdek het in dit artikel.

9. Eet drie maaltijden per dag

Eet drie maaltijden per dag. en zo weinig mogelijk tussendoortjes. Dit geeft je spijsvertering even rust en het stelt je lichaam in staat om zich te herstellen en het kan overgaan op het gebruik van (vet) reserves

Help! ik krijg toch trek tussen de maaltijden door.

Dit hoeft geen probleem te zijn. Probeer dan in eerste instantie meer te gaan eten tijdens de hoofdmaaltijden. Heb je toch nog trek? kies dan één van de tussendoortjes op onderstaande lijst:

  • een volkorencracker met humus, makreel, zalm of tonijn
  • een hardgekookt eitje
  • fruit
  • een handje ongezouten en ongebrande noten
  • rauwkost zoals komkommer, wortel of tomaat
  • avocado
  • doppinda's
  • olijven
  • een stukje pure chocolade

lees ook: 30 Gezonde tussendoortjes die je kunnen helpen om af te vallen.

10. Geniet!

Het is heel erg belangrijk dat je geniet van eten en de aandacht wat je eraan geeft. Ga er dan ook rustig voor zitten en kauw iedere hap goed. je kunt je dan ook niet 100% aan bovenstaande tips houden. 75% is al meer dan voldoende. Probeer dan ook niet om alle ‘slechte dingen gelijk uit je even te verbannen.

zondig op zijn tijd

Zondigen op z'n tijd kan geen kwaad. Toch gewetensbezwaren? Geef jezelf dan minstens een dag in de week waarop je mag zondigen. Zo geniet je er hopelijk toch van.

11. Meer energie door de juiste voeding

Heb je behoefte aan een goede ondersteuning van bovenstaande tips? Dan he je misschien wel iets aan de online cursus: ‘Gezond in 4 Weken' van OERsterk.

Ken je drs. Richard de Leth al? Richard is bekend van RTL Late Night en verschillende artikelen in de telegraaf, Linda, margriet en J/M voor ouders.

Hier vind je de video van RTL Late Night

Dit uiterst complete online voedingsprogramma coacht jou in 4 weken naar een energieker leven waar je écht alles uit kunt halen dat er in zit.
gezonde leefstijl belang
Wanneer je naar de website gaat staan er reviews op van onder andere Ard Schenk, Wim ‘the iceman' Hof en Nicolien Sauerbrij. Dit zijn niet zomaar doorsnee personen, dus dit zeg wel iets over het programma.

Drs. Richard de Leth:

Als onderdeel van mijn ontdekkingstocht deed ik in 2013 mee aan een wetenschappelijk onderzoek. Ik leefde 11 dagen als oermens in de Spaanse Pyreneeën. Op de eerste en de laatste dag werd mijn bloed geprikt: het verschil zei alles over het positieve effect van natuurlijke voeding op mijn lichaamsfuncties en gezondheid.(bron)

Wat leer je allemaal tijdens de OERsterke cursus ‘Gezond in 4 weken?

Tijdens de training ga je verschillende aspecten leren.

  • Week 1: Welke voeding past het beste bij mijn lijf?
  • Week 2: Welke voeding past niet goed bij mijn lijf?
  • Week 3: De 2 belangrijkste voedingsregels die je nergens leert
  • Week 4: Voeding is niet de heilige graal, maar wat dan wel?

Richard werkt volgens het volgende motto:

” Theorie is mooi, maar de praktijk is weerbarstig. Daar falen de meeste mensen: de vertaalslag van kennis naar je bord. Daarom help ik je in deze cursus letterlijk op weg.

Je hoeft zelf geen kopzorgen te hebben over wat je gaat eten: ik geef je per week een hapklaar weekmenu mét boodschappenlijstje. Je ervaart zo direct de kracht van gezonde voeding. Want voelen wat OERsterke voeding met je doet, is pas écht begrijpen”.

Ik hoop echt voor je dat de cursus Gezond in vier weken je kan helpen. Bekijk het programma maar eens en laat je overtuigen

Ga bruisend de dag door en wordt super gezond in 4 week tijd! Nu met 50% introductiekorting.

 

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van 24Taste.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Eerlijk en goed vlees kopen wat rechtstreeks van de boer komt? 

Afkomstig van dieren met een goed leven

Fijn dat je er bent!