Fermenteren voor beginners: de basisprincipes van het thuis fermenteren van voedsel
16 januari 2022 
15 min. leestijd

Fermenteren voor beginners: de basisprincipes van het thuis fermenteren van voedsel

Ben je  nieuwsgierig naar wat fermenteren is, maar je weet niet hoe je moet beginnen? 

Gefermenteerd voedsel zit vol met probiotica, een soort bacterie in je darm die helpt bij de spijsvertering en een gezond immuunsysteem bevordert. Als je de afgelopen jaren hebt geprobeerd af te vallen, kan fermenteren een geweldige manier zijn om je doel te bereiken.

Ga aan de slag met het fermentatieproces door deel te nemen aan deze cursus. In 30 uitgebreide video's leer je alles, van de basis tot meer geavanceerde concepten, zoals het fermenteren van groenten en fruit. 

fermenteren voor beginnersBekijk de cursus

Wat is fermenteren

Fermentatie is het proces waarbij de koolhydraten in voedsel worden afgebroken door melkzuurbacteriën.

Fermentatie wordt al eeuwenlang gebruikt om voedsel te bewaren en langer houdbaar te maken. 

Het wordt ook gebruikt om de smaak, textuur en voedingswaarde van voedingsmiddelen te veranderen. 

Gefermenteerde voedingsmiddelen zitten vol met probiotica die goed zijn voor de darmgezondheid. Het fermentatieproces kan op veel verschillende manieren worden gedaan. 

Je kunt zout, suiker of alcohol gebruiken als conserveermiddel bij het fermenteren van groenten zoals kool of komkommers. 

Voor andere groenten zoals wortelen kun je azijn toevoegen om een augurkachtig product te krijgen.

fermenteren is verrot gezond

Het fermenteren van voedsel is een eeuwenoude praktijk en kan thuis worden gedaan zonder dure apparatuur

verrot gezondBekijk op bol.com

Fermentatie is een geweldige manier om gezonde bacteriën aan uw dieet toe te voegen, terwijl de voedingsstoffen in het voedsel behouden blijven die anders verloren zouden gaan tijdens het koken of bewaren.

Is fermenteren gezond?

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn meestal rijk aan probiotica, die goed zijn voor de darm. G

Er zijn veel manieren om gefermenteerd voedsel te eten, zoals ze als onderdeel van een gerecht te eten, ze toe te voegen aan sauzen of augurken, of ze te drinken. 

Gefermenteerde voedingsmiddelen hebben dan ook een verhoogde voedingswaarde vanwege het fermentatieproces.

Wat is het verschil tussen fermenteren, inmaken en wecken?

Het belangrijkste verschil is dat je met inmaken alle bacteriën dood. Je stopt je ingrediënten in een pot die je verhit waardoor alle bacteriën, schimmels en gisten sterven. Een groot voordeel is dat je voedsel hierdoor langer kunt bewaren.

Verschil tussen wecken en inmaken

Wecken en inmaken zijn niet hetzelfde. Bij wecken kook je ingrediënten, daarna stop je ze met het kookvocht in een steriele weckpot. Dit zijn potten met een rubberen ring en beugelslot.  verzegel je het vacuümpak met de kookpot totdat deze intrekt. Verwijder na afkoeling de afdichting van de weckpot. Als het niet sist wanneer het wordt verwijderd, zijn je bronnen van binnen verzegeld en blijven ze langer vers

fermenteren voor beginners

Het gebruik van zuur, suiker en alcohol zorgt voor voedsel dat vrij is van bacteriën en schimmels. Eenmaal verwarmd, wordt de pot luchtdicht, waardoor wordt voorkomen dat er ooit iets in uw voedsel komt dat uw voedsel zou kunnen besmetten. 

Dat is een cruciaal verschil, want bij fermentatie zijn het de micro-organismen die het zuur produceren. Zonder bacteriën zou er geen fermentatie zijn.

Wat is fermenteren van thee

Het fermenteren van thee is een proces waarbij theebladeren worden geoxideerd met behulp van micro-organismen. Fermentatie kan worden gedaan door bacteriën, schimmels of gisten.

Fermentatie kan worden gedaan door bacteriën, schimmels of gisten. Het fermentatieproces zet de polyfenolen in de theebladeren om in andere verbindingen zoals catechines en theaflavines, die minder bitter en samentrekkend zijn dan die in ongefermenteerde theesoorten.

Wat is Kefir? Hoe kun je het maken?

Kefir is een gefermenteerde melkdrank met een consistentie en smaak die vergelijkbaar is met die van yoghurt. Het bestaat al eeuwen en het wordt steeds populairder. 

Om kefir te maken, heb je alleen nodig:

  • 50 gram Kefir (yoghurtplantje)
  • 1 liter melk
  • overige benodigdheden
  • weckpot
  • een zeef (plastic, geen metaal)
  • een bewaarfles

Zo maak je het:


  • Doe 50 gram kefirkorrels/yoghurtplant in de weckfles en vul de fles tot driekwart met gekookte of gepasteuriseerde melk (liefst op een temperatuur van rond de 20°C).  Let op: De weckfles mag niet tot aan de rand gevuld zijn. Als je dit doet, kan het gaan barsten.
  • Je moet de opening van de pot afdekken voordat je hem minimaal 24 uur op een donkere, koele plaats bewaart.
  • Nadat je de kefir 24 uur (of langer) hebt laten staan, gebruik je de zeef om het in een kom te gieten.
  • De kefirkorrels moet je met koud (niet heet) water afspoelen voordat je ze in de schone inmaakfles doet; hieraan moet een exacte hoeveelheid melk worden toegevoegd.
  • Schenk de gezeefde drank voorzichtig door een theedoek in je drinkglazen of een bewaarfles.

kefir startpakket leren fermenterenKefir startpakket kopen op bol.com

Waarom fermenteren mensen voedsel?

Gefermenteerde voedingsmiddelen worden door veel mensen omarmd vanwege hun gezondheidsvoordelen. 

Het fermenteren van voedsel helpt bij de vertering van eiwitten en verhoogt ook het vitaminegehalte in voedingsmiddelen. Het helpt ook bij het langer bewaren van voedsel.

Welke soorten gefermenteerde voedingsmiddelen zijn er?

De meest voorkomende soorten gefermenteerde groenten zijn kool, komkommer, prei, uien en radijs. Het fermentatieproces kan op elke groente of fruit worden toegepast. 

Gefermenteerde groenten worden vaak rauw gegeten in salades of als bijgerecht bij de maaltijd. Ze kunnen ook worden gekookt met andere ingrediënten in soepen en stoofschotels.

Gefermenteerde groenten - wat zijn de voordelen?

Het fermentatieproces helpt de groenten te bewaren en maakt ze gemakkelijker verteerbaar.

Gefermenteerde groenten zijn ook rijk aan probiotica, die geweldig zijn voor het moduleren van het immuunsysteem, het verminderen van ontstekingen en het verbeteren van de spijsvertering.

Gefermenteerde groenten blijken nuttig te zijn bij het beheersen van de bloedsuikerspiegel door de snelheid waarmee koolhydraten in de bloedbaan komen te vertragen.

fermenteren voor beginners

Een gezond evenwicht in je darmen behouden

De menselijke darm is een complex ecosysteem dat een groot aantal nuttige bacteriën bevat. Deze bacteriën helpen ons om ons voedsel te verteren, vitamines te produceren en ons te beschermen tegen schadelijke microben.

Een gezonde darm kan worden bereikt door een dieet dat rijk is aan vezels, probiotica en prebiotica, en door bepaalde voedingsmiddelen te vermijden die ontstekingen kunnen veroorzaken of de balans van bacteriën in uw darm kunnen verstoren.

Hoe start je een thuisfermentatie sessie vanaf scratch?

Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, gisten of beide op het voedsel inwerken om complexe koolhydraten af te breken tot eenvoudiger suikers en organische zuren, alcohol en gassen te produceren.

Een thuisfermentatiesessie begint met het kiezen van het type voedsel dat moet worden gefermenteerd. Je kunt groenten zoals komkommers of wortelen plukken voor gefermenteerde salades. Voor het fermenteren van groenten zoals kool of uien moet je ze een nacht in een zoutwateroplossing bewaren voordat ze klaar zijn voor fermentatie. Het fermenteren van fruit is ook mogelijk met deze methode, maar het kost meer tijd dan het fermenteren van groenten omdat fruit geen zout bevat.

Voor het fermenteren van vlees moet je het in kleine stukjes malen voordat je het vermengt met zout en andere kruiden zoals knoflook en gemberpoeder. Daarna moet je het vlees in een pot doen met

Hoe kies je een gefermenteerd voedingsproduct?

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn een geweldige manier om de darmgezondheid te verbeteren en gewicht te verliezen. Ze zijn ook goed voor mensen die last hebben van spijsverteringsproblemen zoals de ziekte van Crohn. 

Bij het kiezen van een gefermenteerd voedingsproduct zijn er enkele dingen waar je rekening mee moet houden:

- Het type fermentatieproces dat het voedsel heeft doorgemaakt (bijv. lacto-fermentatie)

- De ingrediënten die worden gebruikt in het fermentatieproces (bijv: kool, wortelen)

- De voedingswaarde van het voedsel (bijv. probiotische inhoud)

- De smaak van het eten

Wat heb je nodig bij het fermenteren?

Wat heb je nodig om te fermenteren? Je hebt een substraat nodig (een levensmiddel), zuurstof (om te helpen bij de omzetting van suiker in alcohol) en gist (om suikers af te breken en kooldioxide en ethylalcohol te produceren).

De ingrediënten die je nodig hebt om te fermenteren zijn groenten, fruit, granen en zuivelproducten.

verder aan materiaal:

  • Weckpotten of glazen potten met een waterslot. 
  • Goede weegschaal. 
  • Messen en een snijplank.
  • Een goed scherp koksmes, een schilmesje of dunschiller zijn onmisbaar om de groente te schillen en in stukjes te snijden. 
  • Rasp en/of mandoline. 
  • Houten stamper

Conclusie - Waarom je vandaag nog zou moeten beginnen met fermenteren

De voordelen van het thuis fermenteren van voedsel zijn talrijk. Fermentatie is een natuurlijke manier om voedsel te bewaren, dus u hoeft zich geen zorgen te maken dat voedsel bederft. 

Het verbetert ook de voedingswaarde van het voedsel dat je eet door probiotica toe te voegen, die kunnen helpen bij de spijsvertering en een gezonde darmflora bevorderen. 

En het is heel gemakkelijk om te doen! Het enige wat je nodig hebt is wat zout, water en groenten en fruit die goed gisten - zoals kool, wortelen, komkommers, sperziebonen - en je bent klaar!

Wil je zelf ook leren fermenteren?

Fermenteren is niet iets wat je zo even kunt gaan doen als je het nog nooit gedaan hebt. Er is een hele mooie en goedkope cursus voor: LEREN FERMENTEREN.

Het is een cursus die bestaat uit meer dan 30 verschillende modules! Het uiteindelijke doel is om jou volledig zelfstandig te laten fermenteren.

leren fermenterenleren fermenteren

Dit staat je allemaal te wachten:

  •  Maar liefst 30+ instructievideo’s. 
  • Verschillende manieren om te fermenteren;
  • Alle benodigdheden om goed te kunnen werken;
  • Het belang van schoonmaken en hygiëne;
  • Goede omstandigheden voor fermentatie
  • De risico’s en gevaren van deze techniek;
  • Verschillende snijtechnieken en fijn snijden;
  • Meer dan 15 verschillende heerlijke recepten;

Fermenteren is hot en ontzettend populair de laatste tijd. Niet voor niets zijn er meer dan 1000 mensen je voor gegaan om te starten met Leren Fermenteren. ( waaronder zelfs proffesionele koks) 

Momenteel krijg je daar ook nog eens gratis het Fermentatie Handboek bij!

leren fermenterenBekijk het handboek

En ik heb goed nieuws, want de online cursus is momenteel afgeprijsd. Normaal €149,99. Tijdelijk slechts €69,00.

fermenteren voor beginners 


Over de schrijver
Hoi!, Geert hier! Wat supertof dat je op 24Taste bent beland. Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic ben ik de drijvende kracht van 24Taste.nl. Ik ben stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvallen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek bent?

We hebben meer dan 200 verschillende artikelen op 24Taste staan!

Eerlijk en goed vlees kopen? Rechtstreeks van de boer!

Meer informatie
Nobel vlees, dat ga je zeker proeven